Literatuur & Romans The House of Books Februari 2009

De naaister van Pernambuco

De naaister van Pernambuco is een meeslepend verhaal dat draait om moed, geloof, geduld en naastenliefde.

De gezusters Emília en Luzia dos Santos, opgegroeid in een dorpje in het noorden van Brazilië, zijn heel verschillend van aard en al vroeg scheiden zich hun wegen. De romantische Emília trouwt met de zoon van de rijke Dr. Duarte Coelho uit Recife. De temperamentvolle Luzia sluit zich aan bij de ‘cangaceiros’, een bende revolutionairen die strijdt tegen de uitbuiting door machtige grootgrondbezitters en voor sociale hervormingen. Wanneer Luzia trouwt met hun leider Antonio, bijgenaamd de Havik, komt haar leven steeds meer in gevaar. Emília’s leven in de grote stad wordt overschaduwd door innig verdriet en eenzaamheid. Ze weet dat ze haar zus Luzia waarschijnlijk nooit meer zal zien, maar ontwikkelt een indirecte manier om met haar te communiceren. Dan vertrouwt Luzia haar een groot geheim toe.

Het verhaal laat zien hoe het leven in Brazilië tijdens de revolutie moet zijn geweest. Het land wordt geregeerd door kolonels en hun eigen legers. De modernisering van het land komt langzaam op gang en politieke veranderingen vinden plaats waarbij minimum loon en vrouwenstemrecht worden ingesteld. Ook de manier van denken en doen van mensen in die tijd is beschreven. In de hogere klassen staat de man voorop en als er geen erfgenaam geboren wordt dan ligt het aan de vrouw die vervolgens vitaminepillen en levertraan krijgt voorgeschreven. In de armere dorpen rondom Recife kan je slechts drie dingen worden; dienstmeid, vaqueiro – veedrijver of cangaceiro – een bandiet.

De naaister van Pernambuco is een prachtig verhaal over twee zussen die elkaar door bijzondere omstandigheden uit het oog hebben verloren. Het boek is daarom verdeeld in aparte hoofdstukken over Emília en Luzia. Hierbij wordt het duidelijk hoe hun levens van elkaar verschillen. Emília, die als eenvoudige naaister trouwt met iemand van hogere klasse. Hierdoor komt zij spontaan in aanraking met een wereld dat om status en geld draait. Een wereld waarin zij zich uitermate netjes en gewenst dient te gedragen. Luzia daarentegen komt terecht bij Braziliaanse bendeleden die zich het harde leven in de woestijn hebben aangemeten.  De kunst van het naaien die de zussen van hun tante Sofia hebben geleerd komt herhaaldelijk terug in beide verhalen.

De naaister van Pernambuco is een meeslepend verhaal dat draait om moed, geloof, geduld en naastenliefde. Frances de Pontes Peebles heeft dit boek met veel gevoel en levensecht geschreven. Een geweldig en flink boek om te lezen wanneer je daar ruimschoots de tijd voor hebt om je helemaal in het verhaal in te leven.

639

9789044322842