Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff September 2015

De naaister uit Parijs

De schrijfstijl van Rosalie Ham is uniek. Niet alleen brengt ze een serieus onderwerp luchtig, ze weet ook de karakters van de verschillende personages typerend neer te zetten.

Tilly Dunnage is nog maar 10 jaar oud, wanneer ze wordt gedwongen haar geboortedorp in Australië te verlaten. Als ze na 20 jaar terugkeert om voor haar zieke moeder te zorgen, wordt Tilly herinnerd aan haar vreselijke jeugd in Dungatar. Ze is van plan om alleen maar haar zieke moeder te controleren en dan terug te keren naar haar leven in Parijs, waar ze in de leer is geweest bij de beste coutureateliers. Maar wanneer ze toch besluit te blijven, verleidt ze de vrouwelijke inwoners met haar mooie jurken en creaties. Met tegenzin accepteren ze haar, totdat een ongeval ervoor zorgt dat haar verleden en heden samenkomen en besluit Tilly de inwoners een lesje te leren..

Het eerste wat gezegd moet worden over De Naaister uit Parijs, is de opvallend grote hoeveelheid personages. Hierdoor is het lastig om bij te houden, wie wie is. En het komt dus vaak voor dat je even een stukje moet teruglezen, om te volgen waar het verhaal over gaat. Er zijn daarnaast veel stereotype personages in het boek, zoals ‘the girl-next-door’, een schuw meisje, een haatdragende vrouw en ga zo maar door.

Het verhaal lijkt op het eerste gezicht een serieus, wat naargeestige relaas te zijn, maar Rosalie Ham weet het met humor luchtig te houden. Kleine subtiele grapjes zijn verwerkt, en maken De Naaister uit Parijs eigen. Gelijk daarop inhakend: de schrijfstijl van Rosalie Ham is uniek. Niet alleen brengt ze een serieus onderwerp luchtig, ze weet ook de karakters van de verschillende personages typerend neer te zetten.

Al met al is De Naaister uit Parijs, een goed boek. Geen daadwerkelijke uitspringer, maar toch de moeite waard om te lezen. Ook de verfilming – The Dressmaker – zal de moeite waard zijn om te gaan zien. Dit vanwege de opzichzelfstaande verhaallijn, de diverse conflicten en het onwaarschijnlijk sterke en krachtige hoofdpersonage.

BadgesVerfilmd

224

9789024567560