Thriller & Spanning A.W. Bruna April 2008

De misdaadschrijver

De Misdaadschrijver van Gregg Hurwitz is een steengoede thriller. Al na enkele bladzijden wil je het boek gelijk uitlezen. Het verhaal wordt zo boeiend gebracht dat je het boek bijna niet kunt wegleggen.

Drew Danner, een succesvolle schrijver die in Los Angeles woont, ontwaakt in een ziekenhuisbed met een litteken op zijn hoofd. De politie vertelt hem dat ze hem hebben aangetroffen bij het levenloze lichaam van zijn ex-verloofde terwijl hij een epileptische aanval had. Hij had een mes in zijn hand en er zat bloed onder zijn nagels. Maar Danner kan zich niets meer herinneren….

Dan begint voor Danner de zoektocht naar de waarheid. Zelf heeft hij geen idee of hij schuldig of onschuldig is aan een mogelijke moord. Om te achterhalen wat er gebeurd moet zijn, zal hij de gebeurtenissen die tot de moord hebben geleid, moeten reconstrueren alsof het de plot is van een van zijn eigen thrillers. Van schrijver wordt hij hoofdrolspeler én hoofdverdachte in zijn eigen verhaal en hij vindt aanwijzingen die hij misschien opzettelijk, maar misschien ook niet, voor zichzelf verborgen heeft gehouden. En dan wordt er opnieuw een jonge vrouw vermoord…

Het verhaal speelt zich af in L.A. en je wordt al snel meegenomen in alles wat de hoofdpersoon ondergaat. Je ‘voelt’ zijn verwarring en hoopt dat hij het mysterie op kan lossen en niet zelf de dader is. Je wordt ook steeds op het verkeerde been gezet en het slot van het verhaal is zeer verrassend. Het boek is erg knap geschreven wanneer je de lezer in twijfel weet te laten wat betreft de dader en het motief. Zeker een aanrader!

262

9789022993514