Thriller & Spanning De Boekerij Mei 2009

De Mercedes moord

Faye Kellerman maakt in dit boek weer gebruik van twee verhaallijnen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar weet ze uiteindelijk weer door elkaar heen te weven.

Miljonair Genoa Greeves is de schokkende dood van haar favoriete leraar Bennet Little, die werd geëxecuteerd en in de kofferbak van zijn Mercedes-Benz werd gestopt, nooit vergeten. Een dader is niet gevonden. Vijftien jaar later wordt er weer een moord gepleegd. Er is geen voor de hand liggende connectie tussen de twee slachtoffers, maar de moordwijze is identiek. Greeves biedt de LAPD een substantiële vergoeding als ze eindelijk de moord op Little weten op te lossen.

Rechercheur Peter Decker is gepikeerd omdat hij kostbare mankracht moet verspillen aan een vijftien jaar oude zaak, alleen omdat een rijke vrouw hiertoe opdracht geeft. Maar als hij zich verdiept in de moord ontdekt Decker dat er genoeg overeenkomsten zijn om de twee zaken met elkaar te verbinden. Als heden en verleden met elkaar in botsing komen, wordt een argeloze Peter Decker dichter en dichter naar de rand van de afgrond gebracht.

Dit is het tweede boek dat ik mocht lezen van Faye Kellerman, wederom met rechercheur Peter Decker. Waar in het vorige deel (Het verbrande huis) veel gebruik wordt gemaakt van de gebruiken en woorden van het geloof van de van oorsprong joodse Decker, is dit in De Mercedes moord gelukkig een stuk minder. Dit maakt het boek een stuk gemakkelijker en begrijpelijker. Ook maakt Faye Kellerman in dit boek weer gebruik van twee verhaallijnen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar weet ze uiteindelijk weer door elkaar heen te weven.

Wat ik een minder aspect van dit boek vind is dat na elke ondervraging van een verdachte, er weer een ander scenario bedacht wordt over hoe het eventueel gebeurd zou kunnen zijn. Het maakt het boek extra ingewikkeld en het geeft je een Cluedo-gevoel.

Op een één of andere manier vond ik het einde van het boek niet de voldoening geven die ik eigenlijk had verwacht. Ik heb daarom dan ook het idee dat er minder uit dit boek gehaald is als dat er mogelijk had kunnen zijn.

352

9789022551790