Thriller & Spanning Karakter Uitgevers November 2010

De mensenrover

De auteur had de vaart, of het gebrek daaraan, beter kunnen doseren. Nu lijkt het wat afgeraffeld en nergens weet de auteur compassie met de slachtoffers te creëren.

De jonge kunststudente Giselle wordt op klaarlichte dag door een dronken automobilist aangereden en komt daarbij om het leven. Haar vader Jonathan, succesvol fotograaf en mediamanager, komt haar dood niet te boven en zakt weg in alcoholisme, depressie en verwaarlozing. Daardoor loopt ook zijn huwelijk op de klippen.

Op een nacht in november stapt Jonathan in zijn auto en rijdt weg; zonder doel, zonder geld en zonder hoop. Uiteindelijk strandt hij in een verwaarloosd vakantiehuisje van een Toscaanse boerenfamilie. Als Jonathan daar hun blinde dochter Sophia leert kennen, betekent dat voor hem een grote schok: ze lijkt als twee druppels water op zijn overleden dochter. Jonathan blijft in Italië, hervindt zijn levenslust en trouwt met Sophia. Samen toveren ze het vervallen huisjescomplex om tot een luxe vakantiepark. Het rustige leventje van Jonathan wordt bruut verstoord wanneer er gasten komen die de dader persoonlijk kennen, de man die de dochter van Jonathan heeft doodgereden en er met een zeer lichte straf mee weg kwam. Jonathan zint op wraak…

Het verhaal vangt aan met Giselle, we leren eerst haar kennen. Al snel wordt zij overreden en sterft, waarna het verhaal overspringt naar haar ouders. Dit gedeelte van het verhaal beslaat zeker een derde van het boek. Nadat de gebeurtenissen en geschiedenis in Duitsland uitvoerig zijn vertelt, vertrekt Jonathan naar Italië. Ook hier worden de gebeurtenissen uitvoerig besproken en neemt de schrijfster de tijd om de lezer te laten kennismaken met alle personages en de omgeving. Vervolgens komen er achtereen behoorlijke tijdsspongen in het verhaal voor. Waar de auteur eerst nog elke gebeurtenis bijna uitkauwde, springt het verhaal nu soms zo een jaar vooruit. Ook kloppen niet alle gebeurtenissen uit het verleden met de betreffende tijdsprongen. Als dit je als lezer opvalt, ga je je er aan storen.

Pas na ongeveer 250 bladzijden wordt het verhaal enigszins spannend en krijg je toch het idee dat je een thriller aan het lezen bent. De eerste persoon wordt vermoord. De Italiaanse politie komt de zaak onderzoeken en komt, helaas, volstrekt ongeloofwaardig over. Dan gaat het verhaal de laatste 100 bladzijden in ene erg snel: een kind wordt ontvoerd en er vallen meer doden. De vaart zit plots in het verhaal en heftige gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Doordat het nu allemaal zo snel gaat, krijgt je amper de tijd om bij de gebeurtenissen stil te staan en voel je ook geen compassie voor de personages. Het verhaal is vrij eenzijdig vertelt, de latere slachtoffers leren we weinig persoonlijk kennen. Het plot bevat behoorlijk wat actie, maar nergens weet het mij te schokken of met verbazing achter te laten.

Gezien de titel en cover van het boek had ik er meer van verwacht. De auteur had de vaart, of het gebrek daaraan, beter kunnen doseren. Nu lijkt het wat afgeraffeld en nergens weet de auteur compassie met de slachtoffers te creëren.

351

9789061127772