Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2007

De Mefisto Club

Als je door het wat minder spannende begin van het boek leest, blijkt De Mefisto Club een spannende thriller te zijn. Hoewel het niet het beste boek van Tess Gerritsen is, is het wel een absolute aanrader voor thrillerliefhebbers.

Peccavi. Dit Latijnse woord is in bloed gekrast op de plek waar een jonge vrouw op gruwelijke wijze is vermoord: “ik heb gezondigd” betekent het inschrift. Het is bedoeld als een kerstgroet die patholoog-anatoom Maura Isles en rechercheur Jane Rizzoli de stuipen op het lijf jaagt. Algauw brengen ze het slachtoffer in verband met de controversiële psychiater Joyce O’Donnel, lid van een sinistere groep die zich de Mefisto Club noemt.

Op Beacon Hill wijden de aanhangers van de club zich aan de analyse van het kwaad. Kan het wetenschappelijk worden verklaard? Heeft het een fysieke verschijningsvorm? Met behulp van historische gegevens en mysterieuze religieuze symboliek proberen ze een verbijsterende theorie te bewijzen: Satan is onder ons. Maura en Jane raken verwikkeld in de meest angstaanjagende zaak van hun carrière en gaan de confrontatie aan met een boosaardig vijand, wiens werk nog maar pas begonnen is…

Tess Gerritsen is terug met een thriller met de beroemde patholoog-anatoom Maura en de rechercheur Jane. De twee maken altijd de verschrikkelijkste voorvallen mee. Ze gaan samen op onderzoek uit naar deze religieuze moord. Algauw blijkt de zaak complexer te zijn dan ze hadden gedacht en moeten ze samen achter de dader zien te komen. Als er later nog een moord plaats vindt is er geen stoppen meer aan.

Leuk is dat je het boek door de ogen van verschillende personages volgt. Je krijgt een kijkje in het leven van de moordenaar. Interessant om te lezen hoe zijn brein werkt en hoe hij denkt. Verder leef je ook mee met een slachtoffer, wat het verhaal extra spannend maakt. Ze voelt de hete adem van de moordenaar in haar nek. En tot slot krijg je ook inzichten in het privé leven van Maura en Jane, deze blijken het lang niet altijd zo gemakkelijk te hebben.

Tess Gerritsen heeft dit heel goed en spannend beschreven. Er komen wel geregeld moeilijke analyses voorbij met lastige benamingen. Sommige dingen zijn interessant om te weten, maar wat de naam is van de precieze soort schelp, is minder pakkend. Verder is het verhaal niet zo spannend opgebouwd dan wat we gewend zijn van Tess Gerritsen. Dit is een tegenvaller. Maar gelukkig, naarmate het verhaal vordert komt de welbekende spanning weer helemaal terug en heeft ze een verrassende wending in petto…

Als je door het wat minder spannende begin van het boek leest, blijkt De Mefisto Club een spannende thriller te zijn. Hoewel het niet het beste boek van Tess Gerritsen is, is het wel een absolute aanrader voor alle thrillerliefhebbers.

352

9789044319743