Waargebeurd Mistral Augustus 2009

De mascotte

Voor wie geïnteresseerd is in verhalen over de oorlog is dit zeker een must. Het geeft niet alleen de afschuwelijke gebeurtenissen weer, maar ook de vertrouwensband tussen een vader en zijn zoon.

Alex Kurzem is vijf als een doodseskader zijn dorp in Rusland uitmoordt. Hij weet te vluchten en zich in de uitgestrekte bossen maandenlang ternauwernood in leven te houden. Uiteindelijk wordt hij gevangengenomen door een Lets SS-peloton, maar in plaats van de kogel krijgt hij een plek in de groep, als hun mascotte. Alex overleeft en Alex zwijgt. Tot hij, 62 jaar later, plotseling bij zijn zoon Mark Kurzem op de stoep staat. Zijn oorlogsverleden heeft hem ingehaald, hij moet praten, zijn ervaringen vertellen. Vader en zoon hebben zes jaar nodig om Alex’ verleden te reconstrueren. Mark Kurzem schreef over hun zoektocht dit boek.

Mark Kurzem geeft een uitgebreid in interessant verslag over het oorlogsverleden van zijn vader. Dat het verhaal waar gebeurd is maakt het des te schrijnender. Onvoorstelbaar dat een jongen van slechts enkele jaren oud al getuige is van moordpartijen, de afslachting van zijn moeder en zijn broertjes en zusjes en uiteindelijk mascotte wordt van de nazi’s. De enige reden dat hij overleefde is omdat hij niet vertelde dat hij joods is. Al snel loopt de kleine jongen in een SS uniform en met een geweer rond, zonder dat hij beseft wat dit überhaupt betekent en wat het uitdraagt naar de buitenwereld.

Het boek verspringt van heden naar verleden. De letterlijke gesprekken tussen Mark Kurzem en zijn vader worden weergegeven. Vaak is dit aan de keukentafel in Mark Kurzem zijn ouderlijk huis. Langzaam maar zeker komt het hele verhaal boven tafel. Al snel volgt de zoektocht naar onopgeloste mysteries uit het verleden. Ze besluiten terug te gaan naar Rusland en Letland om de laatste puzzelstukjes op te lossen.

Nadeel aan dit boek is dat wat extra achtergrondinformatie geen kwaad had gekund. Soms is het lastig het verhaal te volgen en alles op zijn plaats te leggen, helemaal als je het boek enkele dagen weg hebt gelegd. Dan moet je echt weer even in het verhaal komen en dingen op een rijtje zetten om het verhaal goed te blijven snappen. Ondanks dat het verhaal waar gebeurd is, komt het soms wel wat ongeloofwaardig over. Het is voor mij lastig te begrijpen dat Alex nog zo veel weet van zijn jeugd, zelfs tot in de details aan toe. Hij heeft zo ontzettend veel meegemaakt en gezien in zijn leven dat ik het moeilijk te geloven vind dat hij dat allemaal kan onthouden.

336

9789049951085