Thriller & Spanning De Geus Augustus 2014

De man in de schaduw

Het verhaal is spannend opgezet met veel wendingen, maar wel helder opgesteld zodat je de draad niet verliest.

Veertig jaar na de ontvoering van zijn broertje verdwijnt Joel Klingberg. Danny Katz, Joels vroegere legervriend en ex-junkie, gaat naar hem op zoek. Maar Danny raakt tot over zijn oren in de zaak verstrikt als hij opeens zelf verdacht wordt. Om de waarheid boven tafel te krijgen ziet Katz zich gedwongen af te reizen naar de Caraïben, waar de Klingbergfamilie zijn fortuin vergaard heeft. Op deze plek, met haar donkere geschiedenis, ontdekt Danny wat er echt achter de verdwijningen van de twee broers schuilt.

De man in de schaduw is, in mijn ogen, een zeer goed boek. Met een stroeve start had ik eerst het idee dat het een boek zou worden waar moeilijk doorheen te komen is. Ik houd bijvoorbeeld niet van de haast standaard verhalen met een junk als hoofdpersoon. Een hoofdpersoon die niet meer goed weet of hij/zij clean is of dat het allemaal echt gebeurt. Gelukkig heeft dit geen prominente rol in het boek gekregen. Het boek heeft mooie verhaallijnen die elkaar kruizen. Twee karakters die elkaar al langer kennen maar naar een aantal jaar opnieuw in contact komend. Het verhaal  is spannend opgezet met veel wendingen, maar wel helder opgesteld zodat je de draad niet verliest.

Het cultuuraspect is mooi verwerkt in het boek, zo is de hoofdrolspeler van Joodse komaf maar maakt gedurende het boek contact met inheemse stammen waarin voodoo en hekserij nog bestaat. Laat ik verder niet teveel verklappen, ik zou gewoon aanraden om dit boek te lezen als je fan van thrillers bent.

381

9789044532982