Literatuur & Romans Artemis & Co Augustus 2009

De madonna van Saronno

Deze roman is ontstaan door het etiket op de Italiaanse drank Amaretto waarop de legende van de herkomst van Disaronno stond afgebeeld. Dit geeft De madonna van Saronno een extra romantisch tintje. Een sfeervol en fascinerend boek.

Overal in Italië woeden oorlogen als in Saronno plotseling een jonge kunstenaar opduikt. Bernardino Luini is een leerling van Leonardo da Vinci en is door zijn leermeester gestuurd om een fresco te schilderen in de kerk van Saronno. De flamboyante kunstenaar wordt betoverd door de schoonheid van Simonetta van Saronno, een jonge weduwe van adellijke komaf. Hij vraagt haar te poseren voor het fresco van de madonna. In eerste instantie moet Simonetta niets van hem hebben, maar als ze toch ingaat op zijn verzoek gebeurt het onvermijdelijke, ze worden verliefd. Als het jonge paar verstrikt raakt in een reeks religieuze schandalen en de inwoners van Saronno zich tegen Bernardino keren, moet hij de stad ontvluchten. Bernardino zal er echter alles aan doen om terug te keren naar de vrouw waar hij zielsveel is vang aan houden.

Deze historische roman speelt zich af in Lombardije, rond 1525 in een staatje in het noorden van Italië. Het verhaal neemt je mee tijdens de roerige tijden van veldslagen tussen de diverse heersers. Het leven van de twee hoofdpersonen verandert hierdoor radicaal als de man ‘sneuvelt’ en de jonge vrouw moet zien te overleven. Marina Fiorato brengt beroemde schilders uit de Renaissance en diverse geloven samen en heeft dit erg goed weten te beschrijven. Deze roman is ontstaan door het etiket op de Italiaanse drank Amaretto waarop de legende van de herkomst van Disaronno stond afgebeeld. Dit geeft De madonna van Saronno een extra romantisch tintje. Een sfeervol en fascinerend boek.

336

9789047201090