Chicklit Arena September 2007

De liefdespolitie

Niet alleen de humor is het beste van het boek, ook worden de personages en de verhaallijnen voldoende uitgediept, wat een flinke plus is.
Het boek leest vlot weg en je zal er nog veel moeite voor moeten doen om af en toe pauze te nemen, want dit boek leg je niet zomaar weg.

Het lijkt zo makkelijk. Als de kinderen te druk worden haal je Supernanny in huis. Neurotische honden en katten worden door een dierenpsycholoog weer op de been gebracht. Maar wie schiet te hulp bij een onhandelbare man? Pia’s hoofdredacteur bij het glossy tijdschrift waar ze werkt heeft een briljant idee: lezeressen die genoeg hebben van hun partner kunnen de Liefdespolitie inroepen. Helaas heeft hij ook een minder briljant idee: de Liefdespolitie bestaat uit Pia en haar aartsvijand Beate! Pia verzwijgt haar nieuwe ‘baan’ voor vrienden en familie en besluit zich er met enige tegenzin toch op te storten. Maar wanneer haar vriend Max de Liefdespolitie in huis wil halen om zijn relatie met Pia te redden, staat haar wereld weer op zijn kop.

De Duitse schrijfster Martina Paura heeft in haar debuutroman De Man van de maand al eerder aangetoond dat ze een treffende komische schrijfstijl heeft. Met De Liefdespolitie probeert Martina wederom een humoristisch verhaal neer te zetten, waarin ze de extraverte maar sympathieke hoofdpersoon Pia weer laat opdraven.

Ondertussen woont Pia alweer een tijdje gelukkig samen met haar vriend Max. Hij begrijpt haar gekke kuren en hij staat altijd voor haar klaar. Behalve op één vlak: het geval Crocks. Crocks is de broer van Max en woont bij hun in, omdat hij een paar ‘foutjes’ heeft gemaakt in zijn leven. Maar Crocks en Pia kunnen het niet goed vinden. Ze vindt hem irritant, bemoeizuchtig en hij zorgt er altijd voor dat ze in de problemen komt. Pia wilt hem uit huis hebben, maar Max denkt er niet over na. Hier komt hun relatie flink onder druk te staan.

Ook haar werkleven verloopt niet gladjes. Als ze door een van haar ongelukjes ervoor zorgt dat ze bijna haar baan verliest en dat haar baas wordt ontslagen, beslist de nieuwe (overigens aantrekkelijke) hoofdredacteur dat Pia samen met haar collega Beate een nieuw project starten; de Liefdespolitie. Doordat Pia niet altijd de makkelijkste is in omgang, is het soms twijfelachtig of zij wel ‘fit for the job’ is. Ze probeert in ieder geval dat de liefdesproblemen van haar lezers op haar eigen, unieke manier op te lossen. Dit zorgt voor hilarische momenten. De humor is adrem en absoluut pakkend. De grappen en gebeurtenissen toverden geregeld een glimlach op mijn gezicht en soms ontsnapte er per ongeluk een grinnik uit mijn mond. Niet alleen de humor is het beste van het boek, ook worden de personages en de verhaallijnen voldoende uitgediept, wat een flinke plus is.

445

9789069748887