Literatuur & Romans Orlando Maart 2012

De lener

Een bijzonder boek maar af en toe wat langdradig waardoor ik het een paar keer weg wilde leggen, maar tegelijkertijd bleef ik lezen omdat ik wilde weten hoe het verhaal af zou lopen.

Lucy Hull werkt als bibliothecaresse in een dorpje in Missouri. Per ongeluk kidnapt ze haar favoriete boekenwurm, de tienjarige Ian Drake. Hij haalt Lucy over om hem in haar auto mee te nemen op avontuur, de wijde wereld in, ver weg van zijn over beschermende, streng gelovige moeder die hem heeft ingeschreven voor een anti-homocursus. Onderweg probeert Lucy vrede te sluiten met haar vader die jaren geleden zijn Russische vaderland is ontvlucht, en ze vraagt zich af waarom ze blijkbaar zo popelde om aan haar eigen bestaan te ontsnappen.

De lener gaat over een jonge vrouw die bij een bibliotheek werkt en erg betrokken is bij een jonge lener die dagelijks komt lezen. Zijn moeder vindt ze maar een rare vrouw. Als de jongen zich op een nacht in de bieb verstopt, laat ze zich door haar eigen fantasie en zijn verhaal meeslepen, wat hen in allerlei situaties brengt. Ook haar gedachten over de relatie met haar eigen familie is door het verhaal verweven en komt aan het eind als een verrassend plot samen.

Een bijzonder boek maar af en toe wat langdradig waardoor ik het een paar keer weg wilde leggen, maar tegelijkertijd bleef ik lezen omdat ik wilde weten hoe het verhaal af zou lopen. Er komen soms heel onverwachte wendingen voor in het verhaal waardoor je toch door blijft lezen.

336

9789022959961