Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Augustus 2014

De laatste dagen van Amelia

McCreight heeft een bizar spannende thriller geschreven waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. De laatste dagen van Amelia is een van de betere thrillers die dit jaar zijn verschenen.

Advocate Kate Baron haast zich naar de exclusieve priveschool van haar dochter Amelia. Haar altijd zo ijverige en betrouwbare dochter wordt tot haar verbazing en ergernis per direct geschorst; ze heeft afgekeken. Als Kate op school komt wacht haar verpletterend nieuws: Amelia is dood. Ze is van het dak van de school gesprongen. Terwijl Kate in shock verkeert en intens verdrietig is, krijgt ze een anonieme sms:

Amelia is niet gesprongen.

Wat hield Amelia geheim? Kate doorspit haar dochters e-mails, sms’jes en Facebookpagina om te achterhalen wat er speelde tijdens de laatste dagen van haar dochters leven. De waarheid blijkt duisterder dan Kate ooit had kunnen bedenken.

Vergeet Gossip Girl en Pretty Little Liars; de meiden op de school van Amelia kunnen er pas wat van! Intriges, chantage, pesterijen, geheime clubs en seksschandalen, niks is te gek voor McCreight. Alles wordt ingezet om een spannende thriller te vormen, en daar is ze bijzonder goed in geslaagd. De gebeurtenissen die tot de dood van Amelia hebben geleid worden middels flashbacks van Amelia zelf aan de lezer gepresenteerd, waardoor een band ontstaat met het personage Amelia. Het is daarom des te moeilijker om tegen het einde afscheid van haar te moeten nemen, net als haar moeder Kate.

McCreight heeft een bizar spannende thriller geschreven waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. De opzet helpt hierbij. Op creatieve wijze, middels whatsapp-berichten, mails, Facebook-statussen en mails wordt het verhaal van Amelia opgevoerd. Via dagboekachtige terugblikken van Amelia in de weken voor haar dood krijg je als lezer een uitgebreide inkijk in de wereld van tienermeiden, inclusief hun geheimen, complexe verstandhoudingen en onzekerheden. McCreight heeft dit uitstekend gedaan, en past haar schrijfstijl er zelfs op aan.

De laatste dagen van Amelia is een van de betere thrillers die dit jaar zijn verschenen, en een absolute aanrader. Hou je van een creatieve aanpak, een suspense die om te snijden is en intrigerende, goed uitgewerkte personages? Lees dan zeker dit boek.

BadgesLeestip

400

9789021808963