Thriller & Spanning Ambo | Anthos Augustus 2008

De laatste adem

Het boek is niet in een hoogdravende stijl geschreven, maar met normale woorden soms een beetje op het grove af. Dat maakt het boek wel veel reëler. Het verhaal is redelijk spannend, niet heel erg uitgebreid, maar voldoende om je aandacht erbij te houden

Als journaliste Paddy Meehan de moord op haar ex-vriend onderzoekt, brengt zij daarmee haar eigen leven en dat van haar zoontje in gevaar.

Glasgow, een zaterdagavond, de veelgelezen columniste Paddy Meehan zit thuis voor de televisie als de politie aanbelt met slecht nieuws. Terry Patterson is vermoord. Het lijkt een afrekening door IRA-terroristen. Paddy is ontroostbaar: Terry was haar eerste geliefde en haar grote held, het soort journaliste wat zij zou willen zijn.

Paddy Meehan moet in dit boek haar weg zien te vinden tussen het zoeken naar de moordenaar van haar eerste vriendje, het helpen van haar tweede vriendje met een familielid die net uit de gevangenis is vrijgelaten en de vader, en dus derde ex-vriendje, van haar kind. Ze woont samen met een nieuwe vriend, waarmee zij claimt ‘geen relatie te hebben behalve vriendschap’. Ondertussen zit de moordenaar ook achter haar aan.

Deze literaire thriller is er een van het soort waar dus wel doorheen is te komen, dat vind ik best een knappe prestatie. Nou zal je denken: dat zijn wel een hoop vriendjes en ex-vriendjes, houd ik dat allemaal wel uit elkaar? Het antwoord daarop is: Ja, het is op een dusdanige rustige en duidelijke manier geschreven dat je niet in de war raakt en het verhaal goed kunt blijven volgen. En wees maar niet bang: dit is geen boek over de IRA, dat is alleen maar een onderdeel van het verhaal.

Verder is het niet in een, voor literaire thrillers zo kenmerkende, hoogdravende stijl geschreven, maar met normale woorden soms een beetje op het grove af. Dat maakt het boek wel veel reëler. Het verhaal is redelijk spannend, niet heel erg uitgebreid, maar voldoende om je aandacht erbij te houden. Het leuke karakter van Paddy Meehan  en haar o zo normale reacties op de alledaagse dingen, zoals haar overgewicht en de strijd die ze daar niet langer tegen voert, en de gebeurtenissen die haar overkomen: haar eerste vriendje word vermoord, haar huis wordt overhoop gehaald en vernield en zei en haar zoontje lopen gevaar, maken dit tot een aantrekkelijk boek om te lezen.

343

9789041412829