Thriller & Spanning Ambo | Anthos Februari 2014

De kraamhulp

Als Didi na een zware bevalling van haar eerste kindje aan bed is gekluisterd, is ze dolgelukkig met de hulp van de kraamverzorgster. De baby is lief en gezond, maar Didi’s herstel gaat langzaam.  Miriam, werkzaam bij de politie Rotterdam, kan de plotselinge dood van haar broer niet verwerken. Ze vermoedt kwade opzet van zijn mooie weduwe Hennequin. Tijdens haar zoektocht naar Hennequins verleden groeit bij Miriam de overtuiging dat ze te maken heeft met een levensgevaarlijke psychopate. En juist deze vrouw heeft zich onmisbaar gemaakt in het jonge, kwetsbare gezin…

De Kraamhulp heb ik van mijn zus geleend. Zij kreeg deze als ‘leuk’ cadeautje van haar schoonvader tijdens haar zwangerschap. Hoewel ikzelf inmiddels ook ruim halverwege mijn eigen zwangerschap ben, kon ik het toch niet laten dit boek nog langer te laten liggen. Ondanks waarschuwingen van collega’s om te wachten tot zeker een half jaar na mijn bevalling. Het enige wat zij hiermee bereikten was het tegenovergestelde. Ik werd juist steeds nieuwsgieriger.

Alle adviezen in de wind slaand begon ik dan ook vol goede moed aan het boek. Van begin af aan zat ik er al meteen lekker in. Korte hoofdstukken en genoeg vaart. We volgen in het boek Hannequin, de kraamhulp van Didi, en Miriam, werkzaam bij de politie. Hannequin is de weduwe van de overleden broer van Miriam. Miriam vertrouwt haar niet en besluit onderzoek te doen naar Hannequin. Steeds verder raakt zij verstrikt in de leugens van deze dame en langzaam maar zeker ontvouwt de waarheid zich.

Door de verschillende verhaallijnen leest het verhaal vlot weg en bevat het genoeg vaart en afwisseling. Ook komen beide karakters goed naar voren en zijn deze goed uitgewerkt, dit terwijl zij verschillen als dag en nacht. Het verhaal bevat continu een spannende ondertoon, je weet dat er wat staat te gebeuren en dat Hannequin niet in de haak is. Het is knap hoe Verhoef in het plot alle losse eindjes aan elkaar weet te knopen en de lezer ook nog weet te verrassen. Net als je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, voegt Verhoef toch weer een bepaalde twist toe.

Enig minpunt aan het verhaal vind ik de achterliggende gedachte wat betreft de motieven van Hannequin. Het psychische aspect, het hoe en waarom zij zich zo heeft ontwikkeld, had van mij uitgebreider aan bod mogen komen.

Prettig leesvoer, ook voor de zwangere dames onder ons. Als je het los kunt koppelen van de eigen ‘garnaal’ in je buik, dan is het prima om dit boek er vandaag nog bij te pakken!

329

9789041423696