Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2014

De kortste nacht

De categorie is een literaire thriller, maar de spanning in dit boek ontbreekt. Wat niet wegneemt dat het een mooi geschreven verhaal is.

‘We werken nu samen, dat heb je toch wel begrepen? Jouw zaak is mijn zaak en mijn zaak is jouw zaak, zo simpel is het.’ Ja, zo simpel leek het te liggen, zo onverbrekelijk waren ze met elkaar verbonden.

Rob Koolwijk heeft het goed voor elkaar. Hij is gelukkig getrouwd en heeft drie gezonde kinderen. Na een gedwongen afspraak met jeugdvriend Edwin komt hier verandering in. Door diens bemoeienissen dreigen de problemen hem boven het hoofd te groeien en lijkt een fatale afloop niet ver weg.

Rob Koolwijk werkt als manager in de partycentrum van zijn schoonvader. Het is crisistijd en de zaak loopt niet zo voorspoedig. Hij is getrouwd met Tensy en samen hebben ze drie kinderen. Tensy heeft een eigen bedrijfje in de boekhouding. Op het eerste ook lijkt het een zeer gelukkig gezin, maar schijn bedriegt. Tensy heeft immens veel verdriet en Rob draagt een groot geheim met zich mee. Een geheim waar alleen zijn vroegere vriend Edwin Basthoven vanaf weet.

Rob en Edwin zijn al ‘vrienden’ van jongs af aan. Edwin is het type dat iedereen om zijn vinger weet te winden. Met of zonder enige druk. Op een dag verschijnt Edwin weer op het toneel. Iets waar Rob al jarenlang bang voor was, zijn grootste nachtmerrie lijkt werkelijkheid te worden. Edwin is zijn kunstje niet verleerd en het lukt hem om Rob weer voor het karretje te spannen. Voordat Rob het doorheeft bevindt hij zich in de criminele handel van Oost-Europese vrouwen.

De kortste nacht is een boek dat prettig leest. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, elke hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief van een van de karakters. In het begin kan dit verwarrend werken omdat je nog niet door hebt wie wie is. Situaties worden in detail beschreven. De categorie is een literaire thriller, maar de spanning in dit boek ontbreekt. Wat niet wegneemt dat het een mooi geschreven verhaal is. Je wilt, mede door de duidelijke hoofdstukken, verder blijven lezen in het boek.

264

9789026329234