Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juni 2014

De klap

Prettig leesvoer maar wel een flinke kluif. Onderhoudend is het verhaal zeker.

Voor Hector en Aisha verandert alles wanneer tijdens hun barbecue een van de vrienden andermans kind een klap geeft. Iedereen op het feestje heeft een andere mening over het voorval. Dat zorgt niet alleen voor een tweedeling in de vriendengroep, maar dwingt hen allen ook over hun eigen leefwijze na te denken. De Australische Christos Tsiolkas gebruikt het uitgangspunt van deze klap om de huidige westerse samenleving een spiegel voor te houden.

In De klap staat de vraag centraal of het gerechtvaardigd is andermans kind een klap te geven. Dit is wat er gebeurd op de barbecue van Hector en Aisha. Alle verhoudingen staan meteen op scherp en iedereen in de vriendengroep vormt meteen zijn eigen mening. Maar hoe is deze mening eigenlijk tot stand gekomen? En heeft deze persoon wel  recht van spreken er zo over te denken?

Om antwoord te krijgen op deze vraag duiken we in de levens van alle betrokkenen, acht personen in totaal. In elke hoofdstuk komt het leven van een van de aanwezigen aan bod. Het verhaal wordt dus meermaals verteld, maar wel steeds vanuit een ander perspectief. Nadeel hiervan is dat het verhaal soms erg langdradig is. Is het bij de eerste paar personen nog interessant, gaandeweg bekruipt me het nou weet ik het wel gevoel en dat is jammer. Af en toe is het een herhaling van zetten en te weinig vernieuwend. Wel zorgt deze manier van vertellen ervoor dat je voor ieder personage een bepaalde mate van sympathie kunt opbrengen.

Wat het interessant houdt is dat ieder personage zo zijn eigen interessante levensgebeurtenissen kent. Iedereen heeft wel iets te verbergen dat hij liever niet deelt, zelfs niet met zijn of haar groep beste vrienden. Dit maakt dat ieder verhaal toch blijft boeien.

Een ding staat buiten kijf: De klap laat je in ieder geval nadenken over wat je gerechtvaardigd zou vinden in een dergelijke situatie. Prettig leesvoer maar wel een flinke kluif. Onderhoudend is het verhaal zeker.

452

9789041426420