Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2010

De kelder

Brian Freeman weet tot het eind spannend te houden hoe de vork nu daadwerkelijk in de steel zit. Het boek bevat meerdere verhaallijnen die in het plot ingenieus bij elkaar komen. Brian Freeman heeft dat uitermate knap op papier weten te zetten.

In het rustige stadje Grand Rapids, Minnesota, verdwijnt een baby uit een landhuis aan een meer. Is het kind ontvoerd of verbergt haar vader een verschrikkelijk geheim? Diezelfde nacht stuit een jonge politievrouw op een gruwelijke misdaad. Nu wil een sadistische moordenaar een dodelijk spel met haar spelen. Rechercheur Jonathan Stride en zijn team zullen snel moeten handelen om het kind te redden en de nietsontziende moordenaar te stoppen. Met iedere wending in het onderzoek raakt Stride meer verstrikt in een web van bedrog en hartstocht. Maar de grootste obstakels zijn misschien wel de mensen die hij probeert te helpen. Hoe ver zal een wanhopige moeder gaan om haar baby te redden? En hoe ver zal een wanhopige politieagente gaan om zichzelf te redden?

De Kelder is een boek dat heerlijk weg leest en tegelijkertijd ontzettend spannend is. Brian Freeman weet zowel de spanning erin te houden als de karakters goed uit te diepen. De karakters van Stride, Serena en Maggie worden goed uitgediept en komen steeds beter tot hun recht. Je leeft echt mee met de hoofdpersonen en snapt hun manier van denken en doen. Mede hierdoor komt het verhaal echt tot leven en zit je op het puntje van je stoel wanneer een van deze personen iets overkomt. Brian Freeman weet goed te doseren hoeveel personages een verhaal aankan. Als lezer zit je snel weer helemaal in het verhaal, nadat je het boek een paar dagen hebt weggelegd, wat niet elke auteur voor elkaar weet te krijgen.

Het plot komt volledig onverwacht en als lezer is het moeilijk te voorzien wie de dader is. Brian Freeman weet tot het eind spannend te houden hoe de vork nu daadwerkelijk in de steel zit. Vol verbazing en met open mond lees je de laatste hoofdstukken. Dan is het boek helemaal niet meer weg te leggen. Als lezer rust je niet eerder voor je weet wie nu de dader is en hoe het verhaal in elkaar steekt. Het boek bevat meerdere verhaallijnen die in het plot ingenieus bij elkaar komen. Brian Freeman heeft dat uitermate knap op papier weten te zetten.

Ik was al groot fan van Freemans boeken, maar De Kelder is verreweg het beste boek dat uit zijn pen is voortgekomen. Iedere thrillerfanaat moet dit boek in zijn kast hebben staan!

416

9789044326291