Thriller & Spanning The House of Books April 2015

De jacht

Snel weet voldoende elementen in het verhaal te mixen zodat het spannend blijft, al zit ik nooit echt op het puntje van mijn stoel.

Eva Sanders reist voor een uitgebreide, toeristische reportage voor Global Travel Magazine naar Congo. Ze logeert op het landgoed van de koloniale familie Du Bonnet en belandt in een wereld van overvloed en luxe. Als tijdens het jaarlijkse jachtfeest een belangrijke dierenactivist verdwijnt, wordt duidelijk dat er dingen onder de oppervlakte spelen. Eva krijgt informatie toegespeeld over een ophanden zijnde olifantenjacht en komt voor een lastige keuze te staan: haar ogen sluiten voor het dierenleed, of zich begeven in een schimmige wereld van ivoorhandel, corruptie en geweld.

De jacht is het eerste boek dat ik las van Snel. Het leuke aan het verhaal is dat het zich volledige afspeelt in Congo. Je stapt haast letterlijk tegelijk met Eva het vliegtuig uit.
Snel heeft op treffende wijze het land Congo weer gegeven. Je voelt de zinderende hitte, ziet de bevolking en grote huizen in de rijke buurten zo voor je. Dit maakt dat je helemaal wordt meegezogen in het verhaal.

Eva werkt als journaliste en heeft als opdracht om een spread te schrijven over Congo, inclusief shiny foto’s. Wanneer ze in contact komt met een rijke familie wordt ze het Afrikaanse leven ingezogen. Als snel gaat haar roze bril af en komt ze steeds meer corrupte en dubieuze zaken tegen. Wanneer een wildparkbeheerder op mysterieuze wijze verdwijnt gaat Eva op onderzoek uit. Ze komt steeds meer te weten, en laat dat nou juist net niet de bedoeling zijn…

De jacht is een prettig verhaal dat snel wegleest door de korte hoofstukken en pakkende schrijfstijl van Snel. Ze weet voldoende elementen in het verhaal te mixen zodat het spannend blijft, al zit ik nooit echt op het puntje van mijn stoel.

Wat ik het fijnst vindt aan het boek is het onderwerp dat het aan de kaak stelt: de jacht op olifanten wegens hun ivoor. Hoe meer mensen dit boek lezen, hoe meer mensen zich hier bewust van worden en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik wil niet weten welke verschrikkelijke zaken Snel is tegengekomen tijdens de research voor haar verhaal. Het filmpje dat Snel beschrijft waarin een groep olifanten wordt afgeslacht is werkelijk horror…

Een prima thriller met enkele spannende elementen, goed uitgewerkte karakters, maar bovenal een onderwerp dat aan de kaak gesteld moet worden. Ik hoop dat Snel in toekomstige boeken van haar hand ook dergelijke onderwerpen onder het daglicht durft te brengen.

294

9789044348095