Jeugd Arena Februari 2006

De It Girl: Schaamteloos

Het boek mikt op een leeftijd van 12 tot 18 jaar en dat is maar goed ook, aangezien het verhaal nogal oppervlakkig is en niet erg uitgediept. Geen van de hoofdpersoon wordt qua karakter echt beschreven zodat de lezer ze ook leert kennen.

Schaamteloos is het eerste boek in de serie De It-girl. In het eerste deel draait het allemaal om Jenny Humphrey. Ze verruilt haar oude school voor de chique kostschool Waverly Academy, gelegen in de buitenwijken van New York. Op haar oude school kwam Jenny vaak in de problemen en dus hoopt ze op het Waverly een nieuwe start te kunnen maken. Haar doel is om het populairste meisje van de campus te worden. Maar de rijke kinderen op het Waverly zijn niet snel onder de indruk van welke regels of roddels dan ook. Jenny zal dus heel wat in het werk moeten stellen wil zij de populairste van school worden.

Het verhaal speelt zich af in de wereld van de New Yorkse jetset waar vooral jaloezie, intriges en roddels centraal staan. In het boek wordt de oppervlakkige wereld van de rijkeluiskinderen beschreven. Het draait voornamelijk om de rijkdom van de studenten, de roddels en achterklap en natuurlijk kunnen verliefdheden niet achterblijven.
In het begin is het lastig om in het verhaal te komen. De personages zijn moeilijk uit elkaar te houden aangezien er veel namen worden gebruikt in een relatief korte periode. Dit maakt het verhaal moeilijk te volgen. Het gebeurde tijdens het lezen regelmatig dat ik niet wist welke persoon nou precies achter de naam school. Later tijdens het lezen ging er dan een belletje rinkelen van ‘O ja, dat was die!’  Het was beter geweest om de vele personages over meerdere hoofdstukken te introduceren.

Wel bevat het boek originele en leuke hoofdstuktitels die alvast een voorproefje geven van wat er verderop in het hoofdstuk staat te gebeuren. Uiteraard kent het Waverly zo zijn eigen regels. Deze regels vormen de hoofdstuktitels, gecombineerd met wat er nog gaat gebeuren in het hoofdstuk. Even de hoofdstuktitel lezen en dan het boek wegleggen is er op die manier niet bij. Door de hoofdstuktitel word je toch weer nieuwsgierig gemaakt naar wat er staat te gebeuren. Ook bevat het boek vele korte chatsessies tussen schoolgenoten die de laatste roddels verspreiden. Dit is erg vermakelijk om te lezen!

Het boek mikt op een leeftijd van 12 tot 18 jaar en dat is maar goed ook, aangezien het verhaal nogal oppervlakkig is en niet erg uitgediept. Geen van de hoofdpersoon wordt qua karakter echt beschreven zodat de lezer ze ook leert kennen. Het blijft bij geld, roddels en de liefde

253

9789069747958