Jeugd De Boekerij Januari 2010

De It Girl: Aanbiddelijk

Een chicklit voor de tiener tussen de 14 en 17 jaar, te Amerikaans naar mijn smaak, ik schat de Nederlandse tiener namelijk toch wat hoger en wat minder oppervlakkig in.

Iedereen op Waverly heeft het druk met de voorbereidingen voor het jaarlijkse kerstfeest met pakjesavond. Maar het lijkt wel of de hele school zich aan het misdragen is…
Het enige wat Brett wil is een rustige kerst – en een kus van een zeker iemand onder de mistletoe. Jammer genoeg heeft Callie Vernon hetzelfde idee… Tinsley Carmichael hoeft dit jaar geen cadeautje, ze wil alleen haar nieuwe vriendje Julian. Maar wat gebeurt er als ze in plaats daarvan een duister geheim uit zijn verleden ontdekt? De Kerstman weet precies of je lief bent geweest of stout, maar waarom zou je lief zijn als stout zijn zoveel leuker is?

De tieners op Waverlyhigh maken zich op voor de kerst, dat doen zij door middel van anonieme cadeautjes aan elkaar onder het mom van ‘secret Santa’. Voor een paar jongelui van de school is dit allemaal maar te braaf en te saai en zij bedenken de tegenhanger ‘secret satan’. Elkaar cadeautjes sturen met een vunzige, ranzige of kinky gedachte erachter. Dit zorg voor een hilarische ondertoon in het hele boek.

De schrijfstijl van Cecily von Ziegesar is net als in de andere zeven It-girl boeken weer erg over de top en erg Amerikaans. Het boek zit vol met kleding van topdesigners, tassen van bekende merken en schoenen van de juiste schoenengoden zoals Manolo Blannick. Ook de problemen met vriendjes, maagdelijkheid en het al dan niet behouden daarvan en het bij de juiste hippe groep te behoren zitten weer in dit verhaal.

Een chicklit voor de tiener tussen de 14 en 17 jaar, te Amerikaans naar mijn smaak, ik schat de Nederlandse tiener namelijk toch wat hoger en wat minder oppervlakkig in. Maar aangezien dit deel 8 is van de It-serie en dat de gossip-serie van Cecily von Ziegesar ook goed verkoopt, zal er voldoende animo voor zijn.

203

9789089900227