Chicklit Arena November 2006

De internet dater

De internet dater geeft een leuk kijkje in de wereld van het internet daten. Het boek lees je soms met verbazing, soms met bewondering, maar vooral met een vette lach.

Dawn Porter besluit dat het na drie jaar thuiswerken tijd is om eens wat nieuwe, spannende en aantrekkelijke personen te ontmoeten. Ze plaatst meerdere oproepjes op een datingsite op internet en al snel vliegen de e-mails Dawn om te oren. En niet alleen van mannen, ook vrouwen en zelfs stelletjes hebben interesse in haar. Het levert haar verschillende affaires op; van zowel jonge als oudere mannen tot een jong echtpaar en van een vluggertje op een treinstation tot verliefdheid op een beurshandelaar. Alle dates passeren de revue. Dawn Porter laat de lezers tot in de intiemste details meegenieten van haar ontdekkingstocht.

De internet dater leest in sneltreinvaart. Het boek heeft een leuke en spontane opening en het eerste hoofdstuk krijgt de titel Inloggen mee. Hier vertelt Dawn Porter wat over haarzelf en bespreekt de aanleiding van het boek. Vervolgens krijgen we de oproepjes die ze heeft geplaatst te lezen. Na deze korte introductie komt het boek echt op gang.

Het boek is zo opgebouwd dat elk hoofdstuk een date beschrijft. Voordat de daadwerkelijke date wordt beschreven, worden eerst alle e-mails over en weer weergegeven. Zo krijg je als lezer te weten hoe goed Dawn haar internetpartner kent voordat zij met hen afspreekt. Regelmatig weet Dawn je te verbazen. Ik had vooral de neiging om haar te vertellen wat ze wel en niet moest doen. Tijdens een date komen toch duidelijk je eigen voorkeuren naar boven. Soms ben je geneigd om te zeggen: Nee, doe het niet! Ga niet met hem mee!
Er bekruipt je dan een Hè-bah gevoel als ze het uiteindelijk wel doet. En Dawn doet veel! Op seksgebied kent ze werkelijk geen enkel taboe. Alles wordt beschreven; van het uiterlijk van de persoon in kwestie tot de bed avonturen en het gebruik van hulpattributen. Petje af voor Dawn dat ze alles zo openhartig durft op te schrijven en dan óók nog een foto op de achterkant van het boek plaatst. Dat is wat ik noem lef hebben.

Als je altijd al eens benieuwd bent geweest naar internet daten dan is het boek zeker een aanrader om vast in de stemming te komen. Maar het kan je juist ook van het internet daten weerhouden. Dawn Porter beschrijft zowel dates waar ze vriendschappen aan overhield als dates met de meest vunzige mannen die er bestaan. Maar niet alleen de mannen komen voorbij. Leuk aan het boek is dat veel personen waar Dawn een date mee heeft later in het boek nog eens terug komen, zodat de afzonderlijke dates wel een geheel vormen. Speciale aandacht wordt er gegeven aan het stel waar ze contact mee heeft en dit is slim aangepakt. Van het stel krijgen we de eerste hoofdstukken waar zij in voorkomen alleen de emailuitwisseling te lezen. Dit maakt je erg nieuwsgierig aangezien je als lezer toch wilt weten of Dawn een seksuele escapade met hen beleefd. Resultaat is dat ik het boek in twee dagen uit heb gelezen.

Het boek eindigt op eenzelfde manier als het begon. Dit keer krijgt het hoofdstuk de titel Uitloggen mee. Dawn Porter vertelt kort wat ze van het internet daten vond en wat ze eraan heeft over gehouden.

288

9789069747996