Thriller & Spanning A.W. Bruna Februari 2014

De ingreep

Het verhaal leest prettig weg, maar echt spannend is het nooit en je vraagt je dan ook lange tijd af welke kant het verhaal op gaat.

In een ziekenhuis wordt onder aan een trap een lijk gevonden. Was het een ongeluk of was het moord?
Wanneer psychologe Mensje Kramer een baan krijgt aangeboden in het managementteam van het ziekenhuis waar ze net zelf een ingrijpende operatie heeft ondergaan, neemt ze die na enige twijfel aan. Uit haar rechterborst is een grote tumor weggehaald, met een groot litteken en gevoelens van onzekerheid tot gevolg.
Bovendien levert de baan algauw veel meer spanning op dan ze had voorzien. Rita Jansen, een onlangs aangestelde manager, spaart niets en niemand in haar poging het ziekenhuis te verjongen door de oude garde eruit te werken. Maar de gevolgen van haar kruistocht zullen vele malen erger zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden, niet alleen voor de artsen, maar ook voor haarzelf en Mensje. Eerst valt er één slachtoffer, dan nog één…

Ik was erg benieuwd naar deze thriller van Nederlandse bodem. Mede doordat het verhaal zich afspeelt binnen het ziekenhuisklimaat. Een actueler thema is haast niet te vinden.  De zorg, manier van werken in de zorg en alle bezuinigingen komen bijna dagelijks in het nieuws voorbij. Ondenkbaar is de situatie zoals deze geschetst wordt in De ingreep dan ook niet. Een ‘harde’ en ambitieuze jonge manager welke orde op zaken moet stellen. Maar ten koste van wat?

In De ingreep volgen we Mensje Kramer. Ze heeft net een zware operatie ondergaan en krijgt vervolgens een baan in hetzelfde ziekenhuis aangeboden. Al snel blijkt ze niet door een deur te kunnen met Rita, de manager. De kritiek van Mensje wordt niet geduld en ze wordt steeds meer op een zijspoor gezet. Gelukkig kan ze het goed vinden met een van de directeuren en steeds vaker stort ze bij hem haar hart uit. Vooral over de manier waarop Rita omgaat met de uiterst bekwame, maar communicatief onhandige chirurg die Mensje heeft behandeld. Wanneer er een ernstig ongeluk gebeurd staat het ziekenhuis dan ook op zijn kop. Velen blijken een motief te hebben…

Er wordt ruim de tijd genomen om het verhaal tot bloei te laten komen.  Bij aanvang komt de operatie van Mensje aan bod, het leven van de chirurg, het team waar Mensje in komt te werken en alle strubbelingen onderling. Het verhaal leest prettig weg, maar echt spannend is het nooit en je vraagt je dan ook lange tijd af welke kant het verhaal op gaat. Het duurt ook een behoorlijke tijd voor het eerste ongeluk wordt beschreven.  Na het eerste ‘ongeluk’ volgen meerdere vreemde gebeurtenissen in het ziekenhuis elkaar op. De verdachtmakingen zijn niet van de lucht. Vanaf dat moment krijgt het verhaal meer vaart, maar nog altijd is het nergens echt spannend.

Het plot stelt mij enigszins teleur. Ondanks dat de dader niet erg voorspelbaar is, is het motief van de dader zwak en onvoldoende uitgewerkt. Het motief is ongeloofwaardig en blijft oppervlakkig. Hier had de auteur meer werk van kunnen maken.

Desondanks is De ingreep een fijn verhaal dat vlot weg leest en de aandacht van de lezer weet te behouden. Volgende keer alleen wat meer spanning toevoegen en een beter uitgewerkt motief.

304

9789400502840