Thriller & Spanning De Geus Mei 2010

De hoeders van het verbond

Spannend is het wel en het roept ook dat lekkere mysterieuze sfeertje op. Van dit soort schrijvers kunnen er nooit genoeg zijn!

Het is het jaar 1013. Een Egyptische graftombe wordt leeggeroofd door Vikingen. Zonder het te weten krijgen zij daarmee het best bewaarde geheim van het Oude Testament in handen. Een kleine duizend jaar daarna laat een priester een oud manuscript zien aan archeoloog Bjørn Belto. Voordat Belto het goed heeft kunnen bestuderen, wordt de priester vermoord en is het manuscript verdwenen. Belto beseft dat de daders het beschreven geheim kost wat kost uit de openbaarheid willen houden en start zijn onderzoek. Hij reist de wereld rond, vindt en volgt geheimzinnige aanwijzingen en ingewikkelde coderingen tot hij de ontcijfering van het geheim nabij is. Onthullingen zou grote gevolgen kunnen hebben voor het christelijke geloof…

Bjørn Belto is een archeoloog van Noorse afkomst. Hij is slim, moedig, kundig op zijn gebied maar soms gewoon ook ouderwets bang. Vaak bevriest hij ter plekke als de situatie te angstig en te afschuwelijk wordt. Gelukkig is geluk hebben op het juiste moment, en het nooit opgeven, ook één van zijn goede eigenschappen. Hij is een albino en trekt daarom altijd de nodige aandacht, dat maakt echter wel dat hij moeilijk over het hoofd wordt gezien.

Dit is een boek geheel in de stijl van Dan Brown (of is Dan Brown geheel in de stijl van Tom Egeland?) Het is allemaal aanwezig: een kundige archeoloog, een reis over de hele wereld, een geheime speurtocht, religieuze symbolen, gebouwen en brieven geschreven in een code en een andere geheime groep die zelf hun best doen om dit alles te ontrafelen en te gebruiken voor hun eigen gewin. Praktisch iedere personage in dit boek speelt wel dubbelspel. Dit boek is inderdaad een archeologische thriller van de bovenste plank. Het hele verhaal zit ingenieus in elkaar, als lezer weet je zelf ook niet welk persoon je nu wel of niet kunt vertrouwen. Alleen had ik af en toe wat moeite om de uitleg van de ontcijferde codering te begrijpen. Ook de uitleg in het eind van het boek hoe dit allemaal zo heeft kunnen gebeuren is best ingewikkeld: je moet meerdere verhaallijnen uit het verleden aan elkaar kunnen koppelen, dit zijn er behoorlijk veel ook omdat Tom Egeland gebruik maakt van terugblikken. Als je dat niet kunt kan het zijn dat het boek op het eind een beetje warrig, druk en moeilijk te bevatten wordt.

Maar spannend is het wel en het roept ook dat lekkere mysterieuze sfeertje op dat inderdaad ook aanwezig is in de boeken van Dan Brown, van dit soort schrijvers kunnen er nooit genoeg zijn!

507

9789044517552