Literatuur & Romans De Bezige Bij September 2009

De herfst zal schitterend zijn

De onderlinge relaties en het effect die deze kunnen hebben zijn mooi weergegeven. Maar ik vind het verhaal te veel voortkabbelen.

Michel, de hoofdpersoon in De herfst zal schitterend zijn, voert een levenslange strijd met de realiteit: hij probeert aan zijn sociale klasse te ontkomen, ambieert een universitaire carrière en verzet zich tegen de afhankelijkheid van zowel zijn vrouw Hella, als zijn minnares. De herfst zal schitterend zijn betekende Jan Siebelinks doorbraak naar het grote publiek. Een roman over onvervulbare verlangens en ambities in het moderne leven.

In de roman staat het leven van Michel en zijn vrouw Hella centraal, met name hun gezinsleven. Ze zijn getrouwd en hebben een dochter. Hun huwelijk is aardig wankel. Michel heeft gestudeerd maar komt niet aan een goede baan Hella neigt naar overspel. In de roman staat het huwelijk en de banden met de directe familie centraal. Welke invloed heeft de relatie met je vader of zus op je huwelijk?

Het verhaal begint rustig en kabbelt eigenlijk gedurende het hele boek voort. Nergens komt er echt vaart in of nodigt het uit om direct door te lezen. Af en toe betrap ik mij er zelfs op dat ik het verhaal wat saai vind. De alledaagse beslommeringen staan centraal, en dat is ook meteen de kracht van het boek. Michel gaat zich, vooral uit verveling, bemoeien met een zaak tegen een hal waarvan de gebruikersbestemming onbekend is. Dit vind ik persoonlijk als onderwerp totaal niet interessant. Siebelink kiest er echter voor om (korte) brieven met rechtspraak weer te geven en hier verlies ik mijn interesse. De letterlijke weergave van de inhoud van zo’n brief voegt in mijn ogen ook niets toe aan het verhaal. Dat is meteen ook de enige actie in het verhaal.

Persoonlijk vond ik het boek tegenvallen. De onderlinge relaties en het effect die deze kunnen hebben zijn mooi weergegeven. Maar ik vind het verhaal te veel voortkabbelen. Ook het open einde speelt hier een rol in. Aangezien ik andere boeken van Siebelink heb gelezen welke ik werkelijk pareltjes vond, boet mijn liefde voor deze auteur gelukkig niets in.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

317

9789023441717