Thriller & Spanning Ambo | Anthos Januari 2008

De hele zomer

Mijn verwachtingen over het boek, na het lezen van de achterkant, waren hoog. De hele zomer is een leuk boek voor in je vakantie als je gewoon lekker iets te doen wilt hebben.

Anna Hunt is haar geheugen kwijt en op de vlucht. Voor wie en wat weet ze eigenlijk niet precies. Ze weet één ding zeker, ze is op de een of andere manier betrokken bij het eerder gesloten beroemde Nederlandse schilderij ‘Het meisje in de spiegel’ dat gerestaureerd wordt in de National Gallery in Londen. Het schilderij heeft een bijzondere aantrekkingskracht en heeft verschillende mensen in haar macht.

Terwijl de zomer verstrijkt, leert Anna meer over haar onmogelijke en heftige liefde voor de onvoorspelbare maar fascinerende Kel. De man die Anna van hem bevrijdt helpt haar het verleden terug te brengen. Ondertussen brengt een conservator ‘Het meisje in de spiegel’ terug in haar originele staat. Tegen het eind van het jaar, zal een van hen dood zijn, een van hen zich in ballingschap bevinden, en van hen zal één iets vreselijks hebben gedaan in de naam van de liefde.

Het boek begon interessant en moedigde aan om door te lezen. Gelijk wordt beschreven dat de hoofdpersoon veel heeft meegemaakt waar je als lezer nog achter moet komen. De personages worden langzaamaan bij het verhaal betrokken. Dan kwam er voor mij een warrig middenstuk, waarbij de personages weinig meemaken. Het verhaal valt van de ene herhaling in de ander. Waar de schrijfster zichtbaar heeft geprobeerd het boek een spannende wending te geven, is het verhaal voor mij juist onduidelijker geworden. Dit komt vooral doordat de hoofdpersoon vaak over gebeurtenissen verteld, maar aan geheugenverlies lijdt en het zelf dus ook niet goed weet. Hier raakte ik de draad steeds kwijt. De samenhang van de gebeurtenissen waar de hoofdpersoon in terecht komt wordt jammer genoeg niet sterk geschreven.

Gelukkig wordt er na het middenstuk steeds meer duidelijk aan het verhaal. Wel blijft het warrig beschreven. Het verhaal is prima en lijkt veelbelovend. Toch had ik moeite om het uit te lezen. Mijn verwachtingen over het boek, na het lezen van de achterkant, waren dan ook hoog. De hele zomer is een leuk boek voor in je vakantie als je gewoon lekker iets te doen wilt hebben

248

9789041412010