Literatuur & Romans Lebowski Mei 2013

De hartsvriendin

Ondanks dat het een echte Van Royen is, bekruipt me het gevoel dat het verhaal ruw door tweeën is geknipt. Er komt (gelukkig!) een vervolg, al had ik het fijn gevonden als enkele zaken tot een afgerond eind waren gekomen in dit eerste deel.

Yvonne de Graaf is gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Maarten, heeft twee tienerkinderen en een vrijwilligersbaan bij de Vogelopvang. Op Facebook heeft ze 34 vrienden, maar in werkelijkheid beschouwt ze Mona als haar enige en beste vriendin. Wanneer Mona het op Yvonne’s veertigste verjaardag laat afweten én ze een wel heel opmerkelijk cadeau krijgt van haar kinderen, verandert de zachtaardige Yvonne in een daadkrachtige vrouw die niet langer met zich laat sollen.

Met De Hartsvriendin is Van Royen weer helemaal terug. Het was even wachten op haar nieuwste roman na De Mannentester. Persoonlijk vond ik laatstgenoemde wat tegenvallen, dus ik was zeer benieuwd naar haar nieuwste boek. Al doet Van Royen iets in haar verhalen waardoor ik altijd wel uit kijk naar een nieuwe roman van haar hand. Overigens alle lof voor de persoon die de cover heeft ontworpen, werkelijk prachtig!

De Hartsvriendin leest lekker weg, je vliegt werkelijk door het boek heen. Hoofdpersoon is Yvonne, een dame die veertig jaar wordt, wat haar aan het denken zet. Is ze wel gelukkig en blij met haar leven zoals het nu is? Door een bijzonder en onverwacht verjaardagscadeau van haar 2 tienerkinderen komt ze erachter dat er wat moet veranderen in haar leven. Maar dit blijkt lastiger dan gedacht.

Yvonne is een persoon waar iedere lezer van gaat houden en veel lezers zullen ongetwijfeld eigenschappen van zichzelf in haar herkennen. Yvonne is een dame van middelbare leeftijd wiens seksleven in een sleur zit en die eigenlijk liever chocola eet terwijl ze fantaseert over Simon (inderdaad, van Nick). Op bijna aandoenlijke wijze probeert ze haar leven een andere richting te geven en dat blijkt niet makkelijk. Mede doordat de jarenlange vriendschap met haar vriendin Mona op een lager pitje komt te staan en zelfs helemaal lijkt te doven. Hoe Yvonne hiermee omgaat zal voor veel vrouwen herkenbaar zijn. Veel pikken en inhouden tot het echt niet meer gaat en werkelijk alle verwijten op tafel worden gegooid!

Net als het verhaal vaart begint te krijgen en ik er goed in kom, blijk ik al bijna het boek uit te hebben. Ondanks dat het een echte Van Royen is, bekruipt me het gevoel dat het verhaal ruw door tweeën is geknipt. Er komt (gelukkig!) een vervolg, al had ik het fijn gevonden als enkele zaken tot een afgerond eind waren gekomen in dit eerste deel. Nu blijft werkelijk alles open en dat is jammer.

Desalniettemin wacht ook ik met smart tot deel twee uitkomt en we verder kunnen genieten van Yvonne, haar gezin, haar gekke buurvrouw met hondje Arie, vriendin Mona en de mysterieuze Nick.

283

9789048817955