Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Maart 2013

De groene kust

De groene kust is op vele manieren een eyeopener, en dit boek zal ik me nog lang heugen.

Athene, 1967. Terwijl het overgrote deel van de stad slaapt, plegen Griekse militairen een razendsnel geplande militaire staatsgreep. In De groene kust zijn we getuige van deze verwoestende gebeurtenis en de wrede gevolgen ervan aan de hand van de verhalen van drie memorabele personages. Drie vrouwen, een moeder en haar twee dochters, wier liefdesleven en verzetsdaden zich afspelen tegen de achtergrond van dit bepalende maar weinig beschreven moment in de geschiedenis van Griekenland.

Sophie, een studente Franse literatuur, die samen met haar vriendje meegesleurd wordt in het verzet tegen het regime. Haar moeder, Eleni, een arts die niet alleen worstelt met het verlies van haar man, maar ook met het verlies van haar passie en levenslust. En Anna, het jongere zusje van Sophie, dat een opmerkelijke verandering ondergaat van een bangelijk meisje dat aan slapeloosheid lijdt, tot een bedrogen minnares en fanatieke studentenactiviste.

Drie vrouwen op zoek naar het evenwicht tussen geweten en voorzichtigheid, tussen heimelijk verzet en openlijk protest. Die vrouwen, die het Grieks-zijn in het hart dragen en ieder op hun eigen wijze uiteindelijk tot de conclusie komen dat opgeven geen optie is. De groene kust is een meeslepende tour de force met onvergetelijke personages waarin de auteur de psychologie van de niet altijd zuivere motieven prachtig weet te beschrijven.

Wat is dit een prachtig verhaal. De groene kust is een coming of age-roman over twee zussen en hun moeder, die zich staande proberen te houden tijdens de junta in Athene en de rest van Griekenland. Alle drie de karakters veranderen, hetzij bewust en plotseling, hetzij onbewust en zeer geleidelijk. Daarnaast speelt Mihalis, de broer van moeder Eleni een belangrijke rol. Hij heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog al eens gevangen gezeten en is ook nu weer een felle revolutionair die weigert te buigen voor het nieuwe regime.

De hoofdstukken wisselen tussen de verschillende personages. Hierdoor ontstaat een fijne dynamiek. Je volgt als lezer de belevenissen van Anna, dan weer Sophie en dan weer Eleni en wordt zo deelgenoot van hun gevoelens, verlangens en kijk op de wereld. Je groeit met ze mee. De onzekerheden, verlangens en emoties van alle drie de vrouwen zijn prachtig beschreven, de wreedheden en achtergrond van de junta op een terloopse manier vertelt. De impact die de vluchtige voorbeelden van de martelingen, de wreedheden en het onrecht is daarom niet minder groot. De groene kust is op vele manieren een eyeopener, en dit boek zal ik me nog lang heugen.

400

9789045201801