Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Oktober 2007

De goede echtgenoot van de Zebra Drive

Wederom subliem, hoe de schrijver zo precies weergeeft, waar het om gaat in het leven. Mma Ramotswe is een persoonlijkheid om van te houden; het boek een lust om te lezen.

Het enige personeelslid van het Beste Dames Detectivebureau, de onvolprezen assistente en secretaresse van Mma Ramottswe, neemt ontslag na een akkefietje met haar bazin. Mma Ramotswe zit met de handen in het haar. Met tegenzin schakelt ze haar man Mr. J.L.B. Matekoni in voor een klus, maar ze twijfelt eraan of hij deze delicate zaak net zo goed kan afhandelen als een vrouw dat zou doen…

Een nieuw boek van McCall Smith en dus weer een nieuwe zaak voor Mma Ramotswe. Deze Afrikaanse vrouwelijke privédetective heeft door middel van slimme oplossingen en ludiek, simpel speurwerk al heel wat mensen geholpen.

De vorige boeken van McCall Smith heb ik altijd met veel plezier gelezen. Dit nieuwste deel is wederom een heerlijk boek, kleurrijke oplossingen en natuurlijk onverwachte situaties. Eigenlijk alles wat een detective nodig heeft. Dat dit boek gesitueerd is in Botswana, voegt alleen maar meer kleur en stijl toe; Afrika komt dichterbij en je gaat ervan houden.

Verder is het wederom subliem, hoe de schrijver zo precies weergeeft, waar het om gaat in het leven. Zeer precies wordt beschreven, hoe ontwikkeling, (het weggaan van Mma Makutsi, assistente van Mma Ramotwse) gepaard gaat met onzekerheid, vallen en opstaan en uiteindelijk tot groei, voor alle partijen, leidt. Toch wordt het boek nooit zware kost, alles wordt met veel humor en lichtheid gebracht. Mma Ramotswe is een persoonlijkheid om van te houden; het boek een lust om te lezen.

240

9789024561391