Thriller & Spanning De Fontein Maart 2008

De gijzeling

Ren naar de boekhandel of bibliotheek en ontdek zelf de schoonheid van deze thriller. Een boek dat het verdient om door alle thrilleraanhangers gelezen te worden.

Vandaag is haar laatste dag. De gerenommeerde forensisch psychologe Ira Samin heeft haar zelfmoord zorgvuldig voorbereid. De dood van haar oudste dochter drukt te zwaar op haar geweten. Maar dan wordt Ira op het laatste moment naar een brutale gijzeling bij een radiozender geroepen. Een psychopaat speelt een macaber spel: tijdens een uitzending belt hij willekeurig mensen op. Als ze opnemen met een speciaal wachtwoord, wordt één gijzelaar vrijgelaten, doen ze dat niet, dan wordt er één doodgeschoten. De man dreigt net zo lang door te spelen totdat zijn verloofde bij hem in de studio komt. Maar zijn verloofde is maanden geleden overleden… Ira begint aan de bijna uitzichtloze onderhandelingen, terwijl er miljoenen mensen met haar meeluisteren.

Toonde Fitzek bij zijn debuut De Therapie al dat hij een auteur is om te onthouden, na het lezen van De gijzeling ontkom je er niet aan. Werkelijk waar een boek met een geniaal verhaal en een prachtig en onvoorspelbaar eind. Alles komt op sublieme wijze samen: de verhaallijnen, de personages, blijdschap, pijn, verdriet en ongeloof. Bij aanvang van het boek leek het me nogal een opgave om 414 bladzijden vol te schrijven met slechts een enkele gebeurtenis, de gijzeling van een groep personen die zich bevinden in een radiostudio. Maar niets blijkt minder waar en Fitzek slaagt met verve.

Het is knap van Fitzek dat je hoofdpersoon, en tevens slechterik, niet kan gaan haten. Zou hij dan echt al die mensen live op de radio een kogel door het lijf jagen? Net zoals de luisteraars gekluisterd aan de radio zitten, zo zat ik dat aan het boek. Voornamelijk de dader van de gijzeling en Ira Samin komen tot leven. Het zware leven van Ira blijft niet onbesproken en uiteraard komen we veel te weten over de ‘slechterik’ en zijn leven na de dood van zijn verloofde.

Ik kan uren over dit boek gaan vertellen, maar daar begin ik niet aan. Ren naar de boekhandel of bibliotheek en ontdek zelf de schoonheid van deze thriller. Een boek dat het verdient om door alle thrilleraanhangers gelezen te worden.

414

9789026123665