Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2006

De geur van sterfelijkheid

De prachtige schrijfstijl, een uitstekend plot en enkele lugubere ontdekkingen maken dit een rasechte pageturner waarmee je niet kunt stoppen voor de laatste bladzijde gelezen is.

‘Een menselijk lichaam begint vier minuten na overlijden te ontbinden. Het lichaam, ooit de verpakking van het leven, ondergaat zijn laatste metamorfose. Het begint zichzelf te verteren, en wordt daarna een roerloos feestmaal voor andere organismen. Eerst bacteriën, dan insecten. Vliegen. Eitjes worden gelegd en komen uit. De larven eten van de voedzame kweek en trekken daarna weg. Ze verlaten het lichaam op ordentelijke wijze, elkaar volgend in een keurige processie die altijd gericht is op het zuiden.’ Met deze woorden begint een spannende thriller die je vanaf de eerste tot de laatste zin niet meer loslaat.

Op een hete dag in juli vinden twee jongens, Neil en Sam, een soort maden aan de rand van het bos dat hen naar het moeras leidt. De jongens blijven het spoor volgen en ontdekken de afschuwelijke restanten van een menselijk lichaam. Volledig bezeten van paniek rennen ze naar de dorpsdokter, David Hunter. Zonder dat David het wil wordt hij door rechercheur Mackenzie betrokken bij het onderzoek.

David Hunter verloor zijn vrouw en dochter door een auto-ongeluk en besluit hierdoor dat hij Londen achter zich wil laten. Hij solliciteerde zonder veel hoop als tijdelijke huisarts in een dorpje. Hij wordt aangenomen en algauw vertrekt hij per trein naar het dorp. Bij zijn aankomst maakt hij onmiddellijk kennis met dokter Henry waar hij tevens mag bij logeren voor de periode dat hij Henry vervangt. Maar de dorpsbewoners zijn wantrouwig over hem en willen steeds weer bij dokter Henry.

Dit is het eerste boek van Simon Beckett en tevens het eerste deel van een – hopelijk lange – reeks met David Hunter in de hoofdrol.

De geur van sterfelijkheid bevat een betrekkelijke eenvoudige schrijfstijl. Het boek bevat tevens enkele nodige verklaringen over forensische wetenschappen, maar deze zijn allen subliem beschreven en blijven de lezer zo interesseren. Ook de personages dat het boek rijk is blijven boeien. De vele personages zijn zodanig tot in detail uitgewerkt dat je als lezer het gevoel krijgt zelf in het dorp te wonen.

Simon Beckett  brengt je in deze thriller steeds op het verkeerde spoor en zet aan tot denken en puzzelen. Samen met de prachtige schrijfstijl, een uitstekend plot en enkele lugubere ontdekkingen is dit een rasechte pageturner waarmee je niet kunt stoppen voor de laatste bladzijde gelezen is.

349

9789024554218