Literatuur & Romans Nijgh & Van Ditmar Februari 2014

De geschiedenis van mijn kaalheid

Hoe voelt het als jouw leugen de waarheid van de rest van de wereld wordt? In het begin vóélt het onbehaaglijk, maar die onbehaaglijkheid is van korte duur. In De geschiedenis van mijn kaalheid vertelt de Weense filosofiestudent Marek van der Jagt over zijn zoektocht naar de amour fou. Hij heeft gezien wat zijn ouders van hun huwelijk hebben gemaakt en hij wil in plaats daarvan een liefde `die niet tot geluk leidt, die niets met geluk te maken wil hebben en die toch de moeite waard is. Na een tumultueuze nacht met twee Luxemburgse meisjes, die hem doet beseffen dat zich tussen zijn benen slechts een `visgraat  bevindt `ter grootte van een teen, vindt hij Mica, de manke accordeoniste van cocktailbar De Vier Rozen, die samen met haar broer het chemisch reinigen in Wenen groot heeft gemaakt.

De geschiedenis van mijn kaalheid is een herdruk. Eerder verscheen het boek onder pseudoniem Marek van der Jagt. Het verhaal vangt aan met de ontmoeting tussen Mica en Marek. Mica claimt een koffer vol spullen van zijn overleden moeder in het bezit te hebben. Marek neemt vervolgens de lezer mee in zijn geschiedenis.

Ook dit boek bevat de typische Grunberg stijl. In dit verhaal volgen we Marek gedurende enkele periodes in zijn leven. Het verhaal beslaat een behoorlijk aantal hoofdstukken daar waar hij, in zijn tienerjaren, twee jonge dames uit Luxemburg ontmoet. Al snel wordt zijn broer erbij gehaald en lopen zowel de avond als nacht niet volgens plan. Marek wordt op een, volgens hem, lichamelijke tekortkoming gewezen wat een behoorlijke impact heeft op de rest van zijn leven. Absurdisme gaat vervolgens de boventoon voeren, maar dit keer blijft het wel geloofwaardig.

De onderlinge relaties zijn zoals we van Grunberg gewend zijn. Eigenlijk staat Marek er alleen voor. Zijn moeder is psychisch niet helemaal gezond, zijn vader en broers lachen hem in zijn gezicht uit en dringen hem een reis met zijn moeder op.

We volgen Marek tevens in de periode dat zijn moeder ziek is en hij met haar meereist naar het buitenland om daar haar laatste dagen te slijten. Grunberg zou Grunberg niet zijn als ook dit niet volgens plan verliep. Hij krijgt het toch weer voor elkaar om de lezer met open mond en in verbazing achter te laten. Zoals we van hem gewend zijn overigens.

De geschiedenis van mijn kaalheid is een typisch Grunberg boek. De echte fan kan deze blindelings aanschaffen. En ja ik moet bekennen, ik heb een enorm zwak voor deze auteur.

224

9789038898636