Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Februari 2010

De geliefden

Toch is dit boek vlot geschreven en is de hoofdpersoon Charlie Parker een innemend figuur zodat je dit boek wel wilt uitlezen.

Charlie Parker keek als kleine jongen op tegen zijn vader, een NYPD-agent, zoals alle kleine jongens dat doen. Maar dan pleegt zijn vader zelfmoord, nadat hij een verliefd stel heeft neergeschoten. Nu Charlie Parker tegen zijn zin met vervroegt pensioen is, probeert hij te begrijpen wat zijn vader tot die moorden dreef. Allengs ontdekt hij dat er parallellen zijn tussen heden en verleden, maar hoe meer hij van de zaak begrijpt, hoe gevaarlijker zijn leven dreigt te worden. Want de geliefden komen terug… En ze hebben maar één doel…

Dit is een broeierig verhaal, waar ik dan ook even moeite mee had om te begrijpen wat de schrijver er nou mee had bedoelt. Ik begon namelijk te lezen met het idee dat ‘de geliefden’ een stel is van vlees en bloed. Dat zijn ze ook wel maar dan bezeten door demonen. Dat moest eerst even inzinken. Verder is dit verhaal hier en daar spannend, hier en daar intrigerend en hier en daar rustig voortkabbelend. Van alles wat dus.

Er worden ook karakters uit een eerder boek van John Connolly benoemd en gedeeltelijk gebruikt, daar ik de vorige boeken niet heb gelezen vond ik dit vrij verwarrend. Toch is dit boek vlot geschreven en is de hoofdpersoon Charlie Parker een innemend figuur zodat je dit boek wel wilt uitlezen.

Je vraagt je af hoe je deze twee demonen nu moet aanpakken: je kunt ze namelijk niet vermoorden, dan begint het verhaal weer van voor af aan. De demonen zoeken dan een nieuwe host en vervolgens elkaar en beginnen weer met hun jacht, moeilijk. Ik weet nog steeds niet waarom de demonen nu precies achter Charlie Parker aan zitten en dat wordt ook niet in dit boek verteld. Misschien bewaart John Connolly dat voor zijn volgende boek in de Charlie Parker-serie. Ik ben benieuwd.

352

9789024531073