Jeugd De Fontein Augustus 2007

De geheime missie van het Benedict genootschap

Eigenlijk heeft dit boek alles wat een kind van een avonturenboek kan vragen. Sympathieke hoofdfiguren, leuke mysteries en een spannende missie. Je ogen blijven van begin tot het einde aan de bladzijden gekleefd.

De tienjarige Rens Muldoorn is een wees en hoogbegaafd. Tijdens een privéles ziet hij een vreemde advertentie in de krant: ‘Ben jij een begaafd kind en op zoek naar bijzondere kansen?’ Nieuwsgierig meldt Rens zich aan. Er volgt een bizarre test, waarvoor slechts vier kinderen slagen: Rens is er één van. De vier hebben allemaal een uniek talent. Ze zijn geselecteerd door meneer Benedict, een vriendelijke maar mysterieuze man die hen heeft uitgezocht voor een gevaarlijke missie. Ze moeten infiltreren in het Instituut voor hoogbegaafde kinderen, dat op een afgelegen eiland ligt. Behalve het personeel en de leerlingen komt er niemand. Vanuit het Instituut worden geheime boodschappen verzonden waardoor mensen worden gehersenspoeld. Rens moet met de andere kinderen uitzoeken wie de ‘Zender’ is die de wereld in zijn macht probeert te krijgen. Kan het Benedict Genootschap het mysterie van de geheime boodschappen ontrafelen? En zullen ze het eiland kunnen verlaten voordat de Zender hen te pakken krijgt?

De geheime missie van het Benedict genootschap is een spannend boek voor kinderen in de laatste jaren van de basisschool. We volgen Rens en zijn vrienden op een zoektocht naar de waarheid. Ze moeten verschillende mysteries en raadsels oplossen, om uiteindelijk misschien wel de hele wereld te redden. Gelukkig hebben ze allemaal hun hersenen en elkaar.

Vriendschap speelt dan ook een grote rol in dit boek. De vier kinderen worden in korte tijd met elkaar op een missie gezet. Ze kennen elkaar in het begin nog niet, maar naarmate het boek verder vordert krijg je inzichten in de verschillende kinderen en kom je erachter waarom ze geworden zijn, zoals ze zijn. Dit proces is leuk beschreven, doordat je mondjesmaat informatie krijgt, wil je steeds meer weten over de verschillende karakters.

Verder is het boek een echt avonturenboek, geschikt voor zowel jongens als meisjes. Rens en zijn vrienden maken de meest fantastische dingen mee. Ze beleven avonturen waar ieder kind jaloers op zou zijn. Toch blijven de personages wel menselijk, met hun eigen sterke en zwakke punten. Rens is soms vervuld van twijfel aan zichzelf en ook de andere kinderen hebben soms te maken met een innerlijke strijd.

Het boek leest lekker snel weg, het bestaat uit korte duidelijke hoofdstukken en is erg overzichtelijk geschreven. Het tempo van het boek is ook prima, het voelt nergens alsof het verhaal stilstaat, maar het is ook nergens afgeraffeld. Daarnaast zitten er een aantal leuke plotwinst elementen  in, die ik absoluut niet zag aankomen. Daarnaast krijg je als lezer ook net genoeg aanwijzingen als er weer een raadsel of mysterie is, waardoor je meestal tegelijkertijd met de hoofdpersonen in het boek, het antwoord raadt. Dit geeft de lezer toch elke keer weer een triomfgevoel.

Klein nadeel is dat sommige zaken in het boek wel erg lastig beschreven zijn, waardoor sommige delen misschien wat moeilijk te volgen zullen zijn voor jonge kinderen.

Eigenlijk heeft dit boek alles wat een kind van een avonturenboek kan vragen. Sympathieke hoofdfiguren, leuke mysteries en een spannende missie. Je ogen blijven van begin tot het einde aan de bladzijden gekleefd. Wacht dus niet, maar ren naar de (school)bibliotheek en haal dit boek!

448

9789026101274