Jeugd De Fontein Oktober 2007

De geestenjager – De laatste leerling

Thomas is de zevende zoon van een zevende zoon. Hij bezit de ‘Gave van zeven keer zeven’, de gave om dingen te zien waar anderen blind voor zijn. Op zijn dertiende gaat Thomas in de leer bij de geestenjager, die zijn geld verdient met mensen beschermen tegen de wezens van het duister. Het is een onmogelijk zware baan, de geestenjager is grimmig en Thomas’ voorgangers kwamen jammerlijk aan hun einde. Toch moet Thomas het vak leren en zijn gave ontwikkelen. Hij is immers de laatste leerling. Wanneer hij per ongeluk de kwaadaardigste heks uit de wijde omgeving bevrijdt, begint de horror pas ├ęcht…

Op de schouders van Thomas rust de zware taak om tot de nieuwe geestenjager opgeleid te worden. Hij komt erachter dat er vele kwaadaardige wezens bestaan en moet zelfs het gevecht aangaan met enkelen van hen. Gelukkig staat zijn mentor hem te zijde met wijze raad, maar of dit genoeg is?

We volgen Thomas tijdens zijn opleiding tot geestenjager. Thomas vormt een prettig hoofdpersoon. Hoewel hij geregeld bang is voor de vele griezelige dingen die hij tegen komt, lukt het hem wel dapper te zijn als het moet. Hij is geen typische held die nergens voor terugdeinst, maar een gewone jongen. Je krijgt als lezer op een korte en duidelijke manier goed inzicht in Thomas, het helpt dat het hele boek vanuit het ik-perspectief beschreven wordt. Ook de andere personages zijn erg leuk, met name de geestenjager en de moeder van Thomas. Beiden lijken ze omhuld door mysteries, waarin de lezer af en toe een stukje inzicht krijgt. Niet genoeg om achter het mysterie te komen, maar genoeg om geboeid te blijven.

De laatste leerling is een echt eng boek. Het bevat een aantal erg griezelige (en soms bloederige) stukken. De verschillende wezens (zoals boemannen, heksen en spoken) worden leuk en duidelijk beschreven. Je krijgt snel inzicht in hun beweegredenen en hoe ze zijn. Net als Thomas leer je tijdens het boek steeds meer over al deze slechte wezens en hoe je ze kan verslaan. Vooral het gevecht tussen Thomas en een heks was erg spannend, je moest wel blijven doorlezen.

Jammer dat het boek zo snel voorbij was, als lezer wil je meteen weer door met het volgen van de avonturen van Thomas. Een echte aanrader voor zowel kinderen als voor volwassenen. De laatste leerling is het eerste deel in een serie die nu al veelbelovend is.

269

9789026123504