Thriller & Spanning Karakter Uitgevers April 2011

De geesten

Het plot zit aardig in elkaar, maar echt verrassend is het niet. Het verhaal leek een lang betoog voor het geloof en deed het afbreuk aan het daadwerkelijke verhaal.

Joshua Lazarus en zijn vrouw Maggie zijn overdonderd door het enorme succes van zijn nieuwe tv-show. Hierin treedt Joshua als medium op en geeft hij boodschappen van overledenen door aan mensen uit het publiek. Allemaal doorgestoken kaart, natuurlijk, maar wanneer een vreemde stem hem genadeloos begint te achtervolgen, en er geesten lijken te zijn die hem smeken hen te helpen, beseft Joshua dat hij te maken heeft met krachten waarvan hij het bestaan nooit heeft geloofd…

De geesten is een boek wat mij ontzettend is tegengevallen. De kaft en toelichting op de achterflap zijn veelbelovend als je van een spannend boek houdt. Donker en angstaanjagend en met een korte zin wordt er aangegeven dat de hoofdpersoon onverklaarbare stemmen hoort. Met een titel als De geesten is dan al snel een bepaalde verwachting gewekt en had ik me voorbereid op een angstaanjagend spannend verhaal. Helaas heeft de auteur de belofte niet waar kunnen maken.

Het verhaal gaat interessant van start, met een twee jonge hoofdpersonages. Joshua is een talentvol presentator en beweert met de andere zijde te kunnen communiceren. Zijn vrouw Maggie volgt hem in zijn carrière maar vindt het ook tijd om eigen activiteiten op te pakken. Ze gaat aan de slag in een soort jeugdcentrum met kansarme kinderen. Angstvallig houdt zij verborgen dat Joshua haar partner is. Al snel gaat Joshua allerlei stemmen horen die hij niet thuis kan brengen. Hij is tenslotte op oplichter en kan helemaal niet praten met de andere zijde. Waar komen die stemmen dan vandaan? Is er toch leven na de dood?

Het plot zit aardig in elkaar, maar echt verrassend is het niet. Ik had gehoopt dat de auteur zich echt op de geestenwereld zou richten, maar achteraf gezien kunnen we concluderen dat deze er niets mee te maken hebben en slechts een bijrol vertolken. Van echte geesten is nimmer sprake. Het verhaal bevat naar het plot toe weinig vaart. Echte actie of spanning bevat het verhaal niet.

Tot zover nog een aardig boek, wel een tegenvaller, maar toch op enkele punten aantrekkelijk genoeg om door te willen lezen. Al snel komt het geloof om de hoek kijken en God speelt dan ook een belangrijke rol. Een overdaad hierin heeft ervoor gezorgd dat ik me ben gaan ergeren aan het verhaal. Op een gegeven moment werd om de bladzijde God genoemd en dat werd storend. Het leek erop of de auteur de lezer aan het geloof wil brengen. Ook was het erg ongeloofwaardig dat Joshua erg tegen het geloof was, maar na slechts een enkele gebeurtenis volledig is bekeerd. Vervolgens houdt hij ook nog op televisie een toespraak over hoe belangrijk God is in zijn leven. Erg ongeloofwaardig voor iemand die altijd tegen het geloof aangeschopt heeft. Dit had de auteur meer op de achtergrond mogen houden. Nu leek het verhaal een lang betoog voor het geloof en deed het afbreuk aan het daadwerkelijke verhaal.

376

9789061124474