Thriller & Spanning A.W. Bruna December 2007

De fruitplukker

Ondanks de klassieke opzet heeft Rendell een heel eigentijdse thriller neergezet.

De rust in het pittoreske plaatsje Flagford wordt ernstig verstoord wanneer er een lijk wordt gevonden. Begraven in de vruchtbare truffelgrond van het dorp. Inspecteur Wexford en zijn team worden op de zaak gezet. Tijdens het onderzoek naar de identiteit van het slachtoffer en de toedracht van diens dood, stuiten ze op een tweede lijk in de kelder van een verlaten huis. De twee zaken lijken niets met elkaar te maken te hebben. Maar hoe verder Wexford met zijn onderzoek komt, des te vreemder sommige inwoners van Flagford zich gaan gedragen. Hebben ze iets te verbergen?

In dit boek heeft inspecteur Wexford weer eens de hoofdrol. De speurtocht naar de identiteit van een gevonden lijk brengt steeds meer mysteries met zich mee. Wie van de dorpsbewoners spreekt nu eigenlijk de waarheid? Daarnaast heeft Wexford het ook privé druk, zijn dochter roept zijn hulp in, wanneer blijkt dat er onder vrouwelijke immigranten nog steeds besnijdenis wordt uitgevoerd.

Men neme een lijk, een klein Brits dorpje in het platteland, een aantal verdachten en een innemende, slimme inspecteur. Voor mijn gevoel altijd de ultieme setting voor een goede detectivethriller. Een boek als dit brengt het detectivegenre weer terug naar zijn roots. Geen enorme vuurgevechten of ingewikkelde DNA-onderzoeken. Gewoon gedegen speurwerk waarbij je als lezer meedenkt met de inspecteur en zelf steeds meer een idee krijgt wie de dader is. Hierin is Ruth Rendell ook prima geslaagd. Als lezer kun je zelf genoeg speculeren over de dader. Ikzelf kwam ongeveer gelijk met inspecteur Wexford achter de oplossing, wat een prettig gevoel van voldoening geeft. De oplossing is dan ook niet zozeer verrassend, maar het resultaat van goed nadenken en de puntjes met elkaar verbinden.

Hoewel de opzet van het boek misschien wat ouderwets klinkt, lukt het Rendell om het niet ouderwets te laten worden. Een thema waar je nu veel over hoort en leest, wordt op een goede manier in het boek verweven. Wexford is bevriend met een stel dat geïmmigreerd is naar Engeland. Van dit stel en van zijn dochter hoort hij dat vrouwenbesnijdenissen nog steeds plaatsvinden. Gedurende het boek lezen we over de gedachten van Wexford hierover en hoe dit probeert tegen te gaan.

Ondanks de klassieke opzet heeft Rendell een heel eigentijdse thriller neergezet. Wexford blijft een prettig hoofdpersoon en een prima inspecteur. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van detectivethrillers.

264

9789022993668