Thriller & Spanning Ambo | Anthos Juni 2019

De fluisterman

Een onvervalste thriller en ik kijk met smart uit naar het tweede boek van de hand van North!

Nog kapot van de dood van zijn vrouw besluit Tom Kennedy met zijn zoon Jake te verhuizen naar het kleine stadje Featherbank om een nieuwe start te maken. Maar Featherbank heeft een duister verleden. Twintig jaar geleden ontvoerde en vermoordde een seriemoordenaar vijf jongens. Tot hij uiteindelijk werd gepakt vreesde iedereen de Fluisterman. Dat was al heel lang geleden, en een oud misdrijf hoeft natuurlijk niet van invloed te zijn op het leven van Tom en Jake. Maar dan verdwijnt er weer een jongen en begint Jake zich vreemd te gedragen. Hij zegt dat hij gefluister hoort bij zijn raam.

Met De fluisterman ben ik eigenlijk per ongeluk in aanraking gekomen. Via Bookchoice kreeg ik de mogelijkheid het boek gratis te lezen en vrij onbevangen begon ik eraan. North heeft mij zeker niet teleurgesteld, dit was een van de betere boeken die ik las het afgelopen jaar!

In het boek volgen we Tom en zijn zoon Jake, zij zijn een jaar daarvoor hun vrouw en moeder verloren en zoeken naar een nieuwe balans in hun relatie. Ze krijgen de mogelijkheid te verhuizen en wanneer Jake gek blijkt te zijn van een bepaalde woning, besluit Tom het te kopen. Niet wetende welke gruwelen zich hier allemaal hebben afgespeeld in het verleden. Gelijktijdig volgen we ook inspecteur Pete, hij is nu betrokken bij de verdwijning van een jongen, maar wat dat 20 jaar eerder ook. Hoe zijn deze zaken aan elkaar gelinkt en welke rol speelt het huis hierin?

Het boek is van meet af aan spannend te noemen door de ondertoon. Vrijwel direct verdwijnt er een zesjarige jongen en tegen beter weten in hoop je dat deze tijdig wordt teruggevonden. Ondertussen maakt de lezer kennis met Tom en Jake waardoor er al een unheimisch voorgevoel is dat Jake weleens de volgende kan zijn. Door alles creepy dingen die Jake meemaakt, is meteen de toon gezet. Hoewel de dader in de eerste helft van het boek nergens aan het woord komt, is het niet anders dan super spannend en creepy te noemen. Zeker omdat er jonge kinderen bij betrokken zijn.

De ontknoping volgt na enkele logische aanwijzingen. Hier had het van mij iets ingewikkelder gemogen, soms komt het wel makkelijk op Pete en zijn collega af. Met logisch nadenken komen zij een heel eind en af en toe mis ik het echte speurwerk. Minpunt vind ik tevens dat er een belangrijk persoon komt te overlijden terwijl dit je als lezer vrij weinig doet. De auteur had hier wat meer aandacht mogen besteden aan het persoonlijke leven en de gevoelens van deze persoon. Dit zodat het de lezer ook meer zou raken.  Desalniettemin een onvervalste thriller en ik kijk met smart uit naar het tweede boek van de hand van North!

416

9789026346095