Literatuur & Romans Atlas Contact September 2015

De engelenmaker

Wat is wel ethisch verantwoord en wat kan echt niet? Tussen iets begrijpen en er begrip voor hebben zit echter nog een wereld van verschil.

Na een afwezigheid van bijna twintig jaar keert Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft, die zelden te zien zijn. Dat voedt de geruchten en langzaam groeit het vermoeden dat ze ernstig ziek zijn. Er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, maar ook met de dokter zelf, die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.

Toen ik een keer door het park fietste, fietsen er achter mij drie meiden van een jaar of zestien. Zij spraken over een boek dat ze hadden gelezen voor hun leeslijst. Ik ving iets op over baby’s, gruwelijk, daar was iets mee aan de hand… Op dat moment was ik dusdanig ge√Įntrigeerd dat ik het boek meteen zelf wilde lezen.

Dat de meiden het boek als gruwelijk bestempelden kan ik zeker begrijpen. Het verhaal is een dusdanig ethisch dilemma dat het echt de grenzen op zoekt. Wat vind jij nog kunnen? Wat is wel ethisch verantwoord en wat kan echt niet? Het is zeker een verhaal dat je aan het denken zet. Tussen iets begrijpen en er begrip voor hebben zit echter nog een wereld van verschil.

In De engelenmaker wisselen heden en verleden elkaar af. Het verhaal verteld over Victor vandaag de dag, een succesvol maar teruggetrokken arts, en Victor als klein jongetje, onzeker in een klooster en verstoten door zijn ouders. Met name de kijk in zijn verleden maakt dat je begrijpt wat hem vandaag de dag drijft. Wel vind ik het gedeelte over zijn verleden minder aansprekend en soms wat langdradig. Dit had wat mij betreft wat bondiger gemogen. Het zorgt er echter wel voor het karakter van de hoofdpersoon goed wordt uitgediept en tot leven komt.

Ook de gemeenschap, het dorp, waar Hoppe als volwassen man woont is treffend neergezet. Het lijkt bijna een sekte en het elkaar controleren is de inwoners niet vreemd. Je ziet Hoppe, het huis, de kinderen in de tuin en het dorpscafe allemaal zo voor je. En wellicht zorgt dat er juist voor dat het allemaal nog gruwelijker is dan je je ooit had kunnen indenken…

428

9789025446215