Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Januari 2008

De Elfen

Een prima fantasy, goed uitgewerkt verhaal en interessante karakters. Een boek dat elke liefhebber van fantasy een keer gelezen moet hebben.

Onder het elfenvolk, dat in afzondering leeft, ontstaat grote onrust als bekend wordt dat een van hun demonische aartsvijanden opnieuw van zich doet spreken. Maar het blijft bij een gerucht, zekerheid is er niet. Twee jonge elfen, Farodin en Nuramon, worden met algemene stemmen door hun elfenbroeders en -zusters aangewezen om op onderzoek te gaan. Op hun tocht krijgen ze onverwacht gezelschap van een mens, de woeste en onberekenbare noorderling, Mandred.
Geheel tegen hun verwachtingen in raken Farodin en Nuramon op hun zoektocht van het rechte pad als ze vernemen dat hun beider grote liefde, de tovenares Noroelle, geslachtofferd is aan hun aartsvijand en voor eeuwig naar een sombere wereld ver weg is verbannen. Ze nemen zich voor haar te bevrijden en terug te halen naar de elfenwereld, hoe hoog de prijs ook zal zijn. Of Farodin en Nuramon door hun eigenzinnig gedrag niet een groot onheil afroepen op het elfenvolk, die vraag blijft tot het laatst onbeantwoord.

De mens houdt zich verre van het te kil en te hooghartig gewaande elfenvolk; ook de dwergen mijden het volk, vanwege de arrogantie en de opvallende lichte ontvlambaarheid. Voor orc en trol zijn elfen vooral een smakelijke prooi, een niet te versmaden hapje dat de inspanning van de jacht meer dan waard is. Voor lezers vormen de elfen vaak het soort dat het meest tot de fantasie spreekt. Voor mij is dit in ieder geval waar. Ik was dan ook blij verrast toen ik dit boek zag, een boek waarin elfen de hoofdrol spelen.

We volgen Mandred, Farodin en Nuramon op hun zoektocht, in eerste instantie naar een demon en later naar hun geliefde Noroelle. Hoewel Mandred een zeer verschillend karakter heeft dan beide elfen, zullen ze elkaar hard nodig hebben om de zoektocht tot een goed einde te brengen. Hun zoektocht brengt hun niet alleen op veel verschillende plekken, maar ook nog in veel verschillende tijden. Zonder dat ik hierover teveel zal verklappen, zal hun zoektocht hen door vele eeuwen heen brengen. Aangezien elfen bijzonder lang leven, hebben ze weinig problemen met een jaartje of honderd te wachten. Hoewel dit in veel fantasy boeken benoemd word, is dit een van de weinige boeken waarin dit gegeven ook echt gebruikt wordt.

Hennen heeft een mooi beeld geschetst van het elfenvolk. Ze zijn trots, mooi en hooghartig. Ze leven in prachtige steden en zijn machtige strijders en magiërs. Toch hebben ook de elfen hun zwakheden. In tegenstelling tot veel fantasyboeken zijn de elfen in dit boek niet de belichaming van goedheid. Ze hebben absoluut ook hun mindere kanten. Dit maakt het als lezer wat makkelijker om je te identificeren met de karakters en voelen ze minder onoverwinnelijk aan.

Het boek bevat bijzonder veel spannende momenten. Van insluipingen, duels, grote veldslagen en spannende intriges, alles zit in dit in boek. Het enige minpuntje dit ik eraan kon ontdekken is dat het boek naarmate het verhaal dichter bij het einde komt, het opeens heel veel vaart achter de gebeurtenissen zet. Dit had net wat beter uitgewerkt kunnen worden.

670

9789024524334