Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Februari 2008

De elfde wet van de magie

Lezers die niet bekend zijn met deze serie, ren naar de winkel en haal deel één. Je zult niet teleurgesteld worden.

Het enige minpuntje dat ik kon vinden ontdekte ik nadat ik het boek uit had. De serie is ten einde, ik zal het missen...

WAARSCHUWING: DEZE REVIEW GAAT OVER HET ELFDE DEEL IN EEN FANTASY-REEKS EN KAN SPOILERS BEVATTEN!

De toekomst van de laatste vrije mensen is in inktzwarte duisternis gehuld, ze staan op het punt door het kwaad te worden overweldigd en zijn onmachtig het ontstaan van een wrede nieuwe wereld te voorkomen. En Richard? Hij gaat zwaar gebukt onder het besef dat zelfs hij machteloos is. Bovendien moet hij leren leven met een extra last: het feit dat hij niet alles mag vertellen aan de enige vrouw van wie hij zielsveel houdt, de vrouw die hij heeft verloren… Kahlan. Het enige wat vaststaat, is dat bij het aanbreken van de nieuwe dageraad de wereld voorgoed veranderd zal zijn.

De ongeschreven wet gaat verder waar het tiende deel ophield. Richard zit nog steeds gevangen bij de Ja’La-spelers. Kahlan wordt nog steeds gevangen gehouden bij keizer Jagang. Zedd en Nicci bevinden zich in de tovenaarsburcht. Richard verkeerd in een bijzonder gevaarlijke situatie. Hij is omringd door strijders van de orde en het enige wat hem redt van een wisse dood is dat nog niemand zijn identiteit weet. Maar hoe moet hij temidden van alles waar hij tegen vecht, Kahlan zien te redden?

Vele lezers volgen al jaren de avonturen van Richard en Kahlan. Nu, elf boeken verder, is het dan uiteindelijk tijd voor de langverwachte ontknoping. Niet eerder ben ik met zoveel enthousiasme aan een boek begonnen en nooit eerder had ik een boek sneller uit. Goodkind stelt geen moment teleur. Richard, Kahlan en alle andere zijn nog steeds de karakters die we al zolang volgen. Zij zijn allemaal gegroeid tijdens de vorige delen en in dit laatste deel zullen ze ook weer zwaar op de proef gesteld worden. Naast Richard en Kahlan, hebben ook Nicci en Rachel een belangrijke rol in dit boek. Het boek wisselt voor het grootste gedeelte tussen deze vier personages. Dit is een schrijfstijl die we al gewend zijn van Goodkind, verschillende personages op verschillende plaatsen, waartussen voortdurend gewisseld wordt. Dit maakt het boek tot een lange cliffhanger en het wordt je als lezer bijna onmogelijk gemaakt te stoppen met lezen.

Eigenlijk kan ik verder kort zijn over dit boek. Iedereen die dit deel leest, zal de vorige tien delen ook gelezen hebben en dus weten wat ze kunnen verwachten. Het niveau van Goodkind is, zoals ik van hem gewend ben, weer hoog. De ontknoping waar ik zo lang naar heb uitgekeken voldeed aan al mijn wensen. Lezers die niet bekend zijn met deze serie, ren naar de winkel en haal deel één. Je zult niet teleurgesteld worden.

Het enige minpuntje dat ik kon vinden ontdekte ik nadat ik het boek uit had. De serie is ten einde, ik zal het missen…

671

9789024527694