Literatuur & Romans Cargo Mei 2011

De eenzaamheid van de priemgetallen

Een prachtig verhaal dat het verdient om door velen gelezen te worden!

De zevenjarige Alice moet van haar vader elke dag tegen haar zin naar skiles. Op een mistige ochtend zondert zij zich af van haar skiklasje en besluit ze de afdaling alleen te maken, maar ze komt ten val en raakt voor de rest van haar leven verlamd aan een been. Mattia is de helft van een tweeling. Hij is hyperintelligent, zijn zusje Michela is zwakbegaafd. Als de tweeling wordt uitgenodigd voor een verjaardagspartijtje schaamt Mattia zich bij voorbaat voor het gedrag van Michela en hij besluit om haar op een bank in het park achter te laten met de opdracht dat ze daar op hem moet wachten. Als hij terugkomt is zijn zusje verdwenen en zij wordt nooit meer gevonden. Op de middelbare school kruisen de levens van Alice en Mattia elkaar en er ontstaat een merkwaardige vriendschap. Ze voelen zich vanaf de dag van hun ontmoeting verbonden, maar merken al snel hoe moeilijk het is om wezenlijk contact met elkaar te krijgen.

De eenzaamheid van de priemgetallen leest als een trein, ondanks dat er weinig feitelijk spannende gebeurtenissen plaatsvinden. Het is vooral de menselijke psyche die de boventoon voert en die het verhaal behoorlijk interessant maken. De karakters van zowel Michela als Mattia worden goed uitgediept waardoor twee karakters voldoende is om het verhaal boeiend te houden. Interessant gegeven is dat beide met hun eigen verhaal kampen en ze niet door iedereen begrepen worden. Wanneer ze elkaar ontmoeten hebben zij al snel een bijzondere klik en bouwen zij een hechte vriendschap op. Helaas durven ze niet alle gevoelens uit te spreken, wat uiteindelijk gemiste kansen oplevert.

Giordano weet de hoop van beide karakters goed te beschrijven, zonder dat dit nadrukkelijk naar voren komt. Hierdoor blijft de lezer ook hopen op en toeleven naar een bepaald einde. Giordano kiest daarbij niet voor de meest voor de hand liggende weg. Wat echter wel knap is, is dat je toch het boek met een tevreden gevoel weglegt nadat het is uitgelezen.

Een prachtig verhaal dat het verdient om door velen gelezen te worden! Persoonlijk ben ik ook benieuwd naar de toneelversie die verschijnt. Hopelijk doet deze recht aan het ontroerende oorspronkelijke verhaal.

BadgesVerfilmd

318

9789023459934