Overige De Geus Juni 2015

De economie

Wanneer een onderwerp als ‘de economie’ je interesseert is dit een zeer aangenaam boek. In acht hoofdstukken legt Varoufakis uit hoe de economie volgens hem in elkaar steekt.

Een munteenheid zonder de staat achter zich, die haar manipuleert; zonder de sterren van het geld- en kredietsysteem, die haar ondermijnt. Maar wie zal dergelijk geld drukken, als het van papier is? En als het van metaal is, wie zal het dan slaan? En wie zal de kwaliteit en kwantiteit van het geld bewaken, als de staat dat niet doet?

Hoe leg je aan iemand uit hoe de economie werkt? Yanis Varoufakis, econoom en professor, probeert door middel van dit boek aan zijn dochter uit te leggen. Vanaf het eerste hoofdstuk stelt hij zijn dochter de vraag: hoe hebben machthebbers het klaargespeeld om hun macht te behouden en het overschot in hun eigen belang te verdelen zonder daarbij gehinderd te worden door de meerderheid? Dit doet hij met voorbeelden die het jongere publiek aanspreken in plaats lange lappen formele teksten. Er komt bijna geen jargon in voor en al helemaal geen statistieken en tabellen.

Hij vergelijkt de economie met The Matrix, een film met verschillende lagen. In de film wordt er gebruikt gemaakt van een blauwe en rode pil. Neem je de blauwe pil, dan zul je niet geconfronteerd worden met de sadistische alleenheerschappij van de heersende ideologie. Je leven zal pijnloos zijn, niet ingewikkeld en in harmonie met de verwachtingen van degene die de macht uitoefenen. Neem de rode pil, die de mentaliteit en de ogen van dit boek je bieden, en een moeilijk en gevaarlijk leven zal je wachten. Varoufakis vindt dat zijn verhaal in zekere zin een versie is van de rode pil. Volgens hem is de rode pil je enige hoop wanneer je geïnteresseerd bent in de waarheid.

Wanneer een onderwerp als ‘de economie’ je interesseert is dit een zeer aangenaam boek. In acht hoofdstukken legt Varoufakis uit hoe de economie volgens hem in elkaar steekt. Daar zit dan ook meteen met kritiekpunt. Het lijkt namelijk vaak zo dat zijn visie de enige visie is. Hierdoor was het lastig om het boek door te komen. Zoals hij zelf zegt: geloof niet alles en kijk zelf ook verder.

189

9789044535785