Thriller & Spanning The House of Books Juni 2008

De echo van de schuld

De spannende gebeurtenissen lijken soms ver van de lezer af te staan.

In het holst van de nacht zinkt er voor de kust van Schotland een zeilboot. Het Duitse echtpaar Nathan en Livia Moor slaagt er ternauwernood in het vege lijf te redden. De Engelse Virginia Quentin en haar man Frederic, een bankier, vangen de schipbreukelingen op in hun vakantiehuis. Dan overtreedt Nathan alle regels van het fatsoen door Virginia naar het huis van haar familie in Norfolk te volgen. Desondanks raakt Nathan een gevoelige snaar bij de eenzame Virginia. Ze vertelt hem haar geschiedenis, van de echo van de schuld, die ze elke seconde van haar leven meent te horen. Dan gebeurt het onvoorstelbare: Virginia’s zevenjarige dochter verdwijnt spoorloos.

De gezinnen krijgen in het verhaal veel aandacht, wat voor extra dimensie in het verhaal zorgt. Allemaal hebben ze hun eigen levensgeschiedenis, waar we langzaam steeds meer over te weten komen. Virginia is de dame die worstelt met haar verleden en daarom eigenlijk in de schaduw van haar leven blijft zitten. Nathan en Livia stellen haar op de proef. Maar zijn het wel de mensen die ze zeggen dat ze zijn? Nathan toont soms raar gedrag, wat Virginia niet kan plaatsen.

De spannende gebeurtenissen lijken soms ver van de lezer af te staan, maar toch wil je de beweegredenen van sommige personen weten, waardoor de spanning weer terug in het verhaal komt. Het is niet een recht toe recht aan thriller, er komt heel wat familiegeschiedenis en psychologie bij kijken. Het verhaal is misschien soms iets te langdradig en de actie is soms ver te zoeken. Maar het blijft een thriller die je niet weg kunt leggen totdat het mysterie is opgelost.

511

9789044321432