Thriller & Spanning The House of Books Mei 2008

De duisternis in mij

Het boek leest vlot, maar echt spannend wil het niet worden.

Zeven jaar geleden was Cody Williams de hoofdverdachte in een reeks afschuwelijke ontvoeringen in New England. Ex-FBI-agent Alex Rourke wist hem zeven jaar geleden achter de tralies te krijgen. Nu is Cody ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven. Hij wil de balans opmaken. En hij wil alleen praten met Alex Rourke. Als Alex besluit de confrontatie met het monster aan te gaan moet hij opnieuw demonen uit het verleden oproepen. Want voor Cody is er niets te verliezen en hij heeft een sterke troef in handen. Het wordt duidelijk dat één slachtoffer, Holly Tynon, nog in leven zou kunnen zijn. Alex staat voor een verschrikkelijke keuze die ten koste zal gaan van op zijn minst één leven. Maar Cody Williams is niet de enige die een duister geheim heeft?

John Rickards kondigt met De duisternis in mij de vraag aan: Wat is je meer waard, je carrière, of het leven van dat meisje? Je bent al lekker weglezend halverwege het boek gekomen als die vraag zich aandoet. Intussen heeft ex-FBI agent Alex Rourke zichzelf overwonnen. Hij gaat in op het verzoek om gesprekken te houden met Cody Williams. Zeven jaar geleden zette Rourke hem achter de tralies na een reeks ontvoeringen. Diverse ontvoerde slachtoffers zijn nooit gevonden, en hun families hebben nooit afscheid kunnen nemen. Kan Cody onthullen waar ze begraven zijn? Alex krijgt aanwijzingen dat een slachtoffer, Holly Tynon, nog in leven zou kunnen zijn. Het wordt een race tegen de klok en tegen de duistere keuze, om dat van Cody te weten te komen voor hij overlijdt aan zijn slopende ziekte. Alex zet alles op alles om Holly te vinden. De slotfase van het boek geeft daar een onverwacht antwoord op.

Het boek leest vlot, maar echt spannend wil het niet worden. Het verhaal blijft aan de oppervlakte. Juist gezien de titel, De duisternis in mij, verwachtte ik meer achtergronden. Wat maakte dat Alex die duisternis heeft laten ontstaan, wat waren zijn drijfveren? En wat gaat er in hem om na de verrassende ontknoping?

Dit boek is prima om te lezen tijdens een zonvakantie, als luchtig tussendoortje. Niet iets voor een herfstige dag waarop je je moet afvragen wat de auteur voor een beklemmend verhaal uit zijn pen had kunnen laten vloeien….

320

9789044321463