Thriller & Spanning A.W. Bruna Februari 2017

De droogte

Harper zet lezers niet op het verkeerde spoor, maar geeft ze in de plot de spreekwoordelijke knal voor de kiezen.

Al twee jaar teistert droogte het plattelandsstadje Kiewarra. Het land verdort, het vee sterft. Men is de wanhoop nabij. De spanning wordt ondraaglijk als drie leden van een gezin dood worden aangetroffen. Luke Hadlers zelfmoord – nadat hij zijn vrouw en zesjarige zoontje van het leven beroofde – laat iedereen verbijsterd achter.

Aaron Falk keert terug naar het stadje waar hij opgroeide om de begrafenis van zijn vroegere beste vriend bij te wonen. Hij raakt daar tegen wil en dank betrokken bij het onderzoek naar de dramatische zaak. Als de vragen zich beginnen op te stapelen en het wantrouwen groeit, wordt Falk gedwongen de gemeenschap onder ogen te komen die hem twintig jaar geleden heeft verstoten.

De droogte moet de nieuwe bestseller van AW Bruna worden en er wordt dan ook flink veel aandacht aan gegeven in de media. Een beetje zoals eerder bij Het meisje in de trein gebeurde. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Leuk te vermelden is dat AW Bruna in al haar creativiteit een waar verrassingspakketje opstuurde naar haar recensenten. Mooi ingepakt en met een etiket met onheilspellende zin… Het was niet alleen een cadeautje om uit te mogen pakken, maar ook een cadeautje om te lezen!

In het boek volgen we Aaron Falk. Zijn vroegere vriend Luke heeft zelfmoord gepleegd en zijn zoon en vrouw mee de dood in gesleurd. Het stadje gruwt van deze gebeurtenis en de overige familie wordt met de nek aangekeken. Aaron besluit naar de begrafenis te gaan, maar wordt al snel in het verleden gezogen. De ouders van Aaron vragen zijn hulp en wat had moeten blijven bij een bezoek van enkele dagen, mondt uit in een heus moordonderzoek.

De schrijfstijl van Harper is prettig te noemen, korte en bondige zinnen die prettig weglezen. Door de redelijk korte hoofdstukken waarin ze steeds een klein tipje van de sluier oplicht, weet ze de aandacht van de lezer vast te houden. Zonder dat het verhaal nagelbijtend spannend is, ben je als lezer wel continu getriggerd om te weten te komen wat zich daadwerkelijk heeft afgespeeld. De menselijke personages hebben hier zeker een belangrijke bijdrage aan. Ook valt op dat Harper levendig schrijft. Je ziet Aaron daadwerkelijk aan de bar hangen en een praatje met de uitbater maken en je kunt een duidelijke voorstelling maken van zijn kamer boven het cafe.

De plot zit goed in elkaar en hier weet Harper mij te verrassen. Ik had werkelijk geen idee in welke hoek ik het zoeken moest, maar dit was wel het laatste wat ik had verwacht. Ze zet lezers niet op het verkeerde spoor, ze zet ze ├╝berhaupt niet op een spoor, maar geeft ze in de plot de spreekwoordelijke knal voor de kiezen. Het verhaal zit gewoon vernuftig goed in elkaar. Waarom dan toch geen 5 sterren? Dat heeft meer met marketing dan met het boek te maken. Door de hype eromheen is het haast onmogelijk om aan die torenhoge verwachtingen te voldoen. Ondanks dat De droogte een zeer goed en verrassend debuut is.

336

9789400507432