Thriller & Spanning

De dorst

Hoewel Nesbo het laatste hoofdstuk uiteraard wel gebruikt voor een mooie cliffhanger. Helemaal tevreden het boek dichtslaan zal de doorgewinterde Nesbo fan dan ook niet kunnen.

De politie vindt het lichaam van een vrouw; een tinderdate werd haar fataal. Haar verwondingen wijzen erop dat er een bijzonder agressieve moordenaar aan het werk is, een moordenaar die bij haar thuis op haar wachtte. De druk van de media wordt steeds groter, en de politie weet dat er maar één man is die deze zaak kan oplossen. Maar Harry Hole weigert terug te keren naar de plek waar hij ooit bijna alles verloor wat hem lief was. Tot hij een verband vindt tussen de moordenaar en de enige zaak die hij niet tot een goed einde bracht. Wanneer een nieuw slachtoffer wordt gevonden, weet Harry dat er geen weg terug meer is en dat hij zijn aartsvijand opnieuw onder ogen moet zien.

De dorst was verbazingwekkend genoeg nog maar het tweede boek dat ik las van Nesbo. Hoewel ik meerdere van zijn titels in de kast heb staan, heb ik nog lang niet alles gelezen en ben ik zo eigenwijs dat ik rustig alle boeken door elkaar lees, en dus niet op de gebruikelijke volgorde. De cover schreeuwt dat Harry Hole terug is, ik heb eigenlijk nog geen idee over wie we het hier hebben…
Gelukkig mis je als lezer de voorkennis niet. Het boek is prima te lezen en te volgen zonder de eerdere delen gelezen te hebben. Natuurlijk weet je niet wat er eerder gebeurd is als het gaat over het werk of privé-leven van Harry. Dat blijkt echter niet nodig om het verhaal te kunnen volgen en waarderen. Mijn eerste kennismaking met Nesbo was het boek De zoon, en helaas is deze mij minder goed bevallen. Dit komt mede door het vele drugsgeweld, redelijk voorspelbaar en dus voor mij minder aansprekend.

Gelukkig weet Nesbo mijn vooroordelen met De dorst weg te nemen. Dit is gewoon een ontzettend goed boek! Spannend van begin tot eind, veel vaart en voldoende actie. Vanaf de eerste bladzijde volgen de moorden elkaar in rap tempo op. De gruwelijkheid hiervan spreekt tot de verbeelding en maakt dat ik verder wil blijven lezen. De vlotte schrijfstijl van Nesbo en de korte hoofdstukken dragen hier ook zeker aan bij.

Enig minpunt aan het verhaal vind ik de plot. Hoewel Nesbo mij met de dader zeker weet te verrassen, is het verhaal eigenlijk 50 bladzijden te lang. Je ziet al van verre aankomen dat er nog een achtervolging aan zit te komen waarbij het leven van Harry op het spel wordt gezet. Dit had van mij niet gehoeven en boet juist aan kracht in op het verhaal. De ruim 500 pagina’s waren genoeg geweest om het verhaal goed uit de doeken te doen, die laatste 50 hadden achterwege moge blijven. Hoewel Nesbo het laatste hoofdstuk uiteraard wel gebruikt voor een mooie cliffhanger. Helemaal tevreden het boek dichtslaan zal de doorgewinterde Nesbo fan dan ook niet kunnen. Weer maanden wachten op een nieuw boek en een mogelijk vervolg met Harry Hole…

Nesbo heeft het met De dorst echter wel voor elkaar gekregen dat ik nu de andere boeken van zijn hand wil lezen, in tegenstelling tot De zoon. Zijn titels zal ik nu niet nog eens jaren ongelezen in de kast laten staan.

539

9789023464792

Over de recensent

Linda de Reus

Linda de Reus

Linda de Reus (1983) is niet anders gewend dan vele boeken te verslinden. Haar droom is uitgekomen met het beheren en actueel houden van Boekreviews. Het lezen zat er al jong in. Als ze naar de bibliotheek ging nam ze altijd het maximaal aantal te lenen boeken mee, zes stuks, plus nog eens drie tijdschriften. En dat elke week.

Linda houdt van verschillende genres. Meestal leest zij Nederlandse literatuur, romans en thrillers.

Naast het lezen zijn haar grootste hobby's reizen, concerten, films en theater. Ze is (samen met een partner) eigenaar van een recruitment bureau. Linda is moeder van een zoon, Mads.