Thriller & Spanning De Fontein April 2009

De dood ging in het wit gekleed

Zeker de moeite van het lezen waard.

Norfolk, Engeland. In een sneeuwstorm stranden acht auto’s op een afgelegen kustweg doordat er een boom op de weg ligt. Harvey Ellis is een van de bestuurders. Inmiddels is de storm zo hevig en ligt er zo veel sneeuw dat omkeren niet meer mogelijk is, en dus zit er voor de automobilisten niets anders op dan te wachten op hulp. Als drie uur later de rechercheurs Shaw en Valentine poolshoogte komen nemen, treffen ze Harvey Ellis dood achter het stuur aan: hij is met een priem in zijn oog gestoken. Er wordt geen enkel spoor gevonden en dus het lijkt de perfecte misdaad. Een van de acht andere automobilisten moet het gedaan hebben, althans, dat lijkt de voor de hand liggende conclusie.

Dan spoelt er een lijk aan op het nabijgelegen strand, en alhoewel het op het eerste gezicht een op zich zelf staand geval lijkt, blijkt algauw dat er een link is tussen de twee zaken. Voor Shaw en Valentine is dit het begin van een uiterst complex onderzoek, zeker als het niet bij twee doden blijft.

Dit boek is een ‘whodunit’ van de bovenste plank. De al wat oudere Valentine is een oude collega van de inmiddels overleden vader van rechercheur Shaw. In het verleden hebben deze twee rechercheurs een moordzaak ‘verprutst’, maar de oude zaak blijkt toch weer actueel en de jonge Shaw gaat dan ook op onderzoek uit om de naam van zijn vader te zuiveren. Dit verhaal loopt als een, niet hinderende, rode draad door het andere verhaal heen, en geeft daardoor Shaw en Valentine karakter. Het zet ze neer als twee rechercheurs die er de pest in hebben dat er nog een moordenaar vrij rondloopt en dat hun naam daardoor wordt geschaad.

Het verhaal rondt de dood van Harvey Ellis is ondoorzichtig en lijkt niet op te lossen, vooral omdat ze iedere keer een nieuw spoor krijgen waardoor het eigenlijk nog onduidelijker wordt wie het heeft gedaan. Als er dan ook nog een lijk aanspoelt in een bootje op het strand, en deze dode op een hele aparte manier is overleden, is de verwarring compleet. En daarna sterven er nog wat meer mensen.

Uiteindelijk weet Kelly alles toch aan elkaar te breien en heeft eigenlijk iedereen wel met van alles en nog wat te maken, heel ingenieus. Dit eerste boek van de hand van Jim Kelly dat in Nederland is verschenen, is een spannend en goed doordacht verhaal. In een leuke stijl geschreven en daarbij ook nog eens mooi vormgegeven.

BadgesPrimeur

304

9789026126079