Bundels, Columns, Strips Luitingh Sijthoff April 2008

De donkere toren

Voor de fans, waarom zit je dit nog te lezen? Ren naar de winkel en koop dit boek!

De man in het zwart vluchtte door de woestijn en de schutter volgde hem. Zo begint De Donkere Toren, een van de grootste epische successen van de afgelopen twintig jaar, het meesterwerk waarmee Stephen King zijn miljoenenpubliek voorgoed aan zich wist te binden, met in de hoofdrol Roland, de laatste scherpschutter, die in een wereld vol oude technologie en dodelijke magie gedreven op zoek is naar de geheimzinnen Donkere Toren.

In deze bijzondere uitgave, de graphic novel editie, vertelt King meer over de achtergrond van Roland, onder meer hoe hij door de wrede Cort werd opgeleid tot Scherpschutter. En zo leren wij in deze voorgeschiedenis van het epos De Donkere Toren Roland kennen als een sterke, dappere en eerzame jongeman. Zo komen wij ook te weten hoe hij door schade en schande, door menig duel en door menige teleurstelling, uiteindelijk veranderde in de door de wol geverfde, bikkelharde en grimmige Roland zoals wij die kennen uit de boeken van De Donkere Toren.

Het lijkt een rage in Nederland, fantasyboeken verwerken tot Graphic Novels. Is dit in Amerika al langer bekend, sinds kort mogen wij in Nederland ons ook vermaken met de getekende versie van onze favoriete boeken. De Donkere Toren is een bijzonder succesvolle reeks aan de hand van King en het was te verwachten dat ook hier een graphic novel van zou komen.

Stephen King heeft echter meer gedaan dan dit. In plaats van een van zijn boeken om te laten zetten in een graphic novel, heeft hij een nieuw verhaal geschreven. Een prequel die zich afspeelt voor de boeken. Eentje die meer inzicht geeft in Roland en waarom hij geworden is, zoals hij is. Hierdoor is dit boek een automatische ‘must-have’ voor alle fans van De Donkere Toren.

Fans zullen niet teleurgesteld worden. De tekenstijl is prachtig, het boek heeft een donkere ruige uitstraling. De tekeningen zijn erg gedetailleerd en een lust voor het oog. Karakters, demonen, landschappen alles wordt prachtig weergegeven. Ook is het een erg mooie hardcover uitgave. In Amerika is dit boek in losse comics uitgegeven. In deze gebundelde versie zijn wel de originele kaften van de comics bewaard. Aan het eind bevat het boek nog een nawoord van King. Het verhaal is prima geschreven, het is duidelijk geen haastwerk geweest een geeft inderdaad boeiende inzichten in de jeugd van Roland.

Voor mensen die niet bekend zijn met serie De Donkere Toren is het wel aan te raden eerst de boeken te lezen. Zonder enige kennis van de Donkere Toren is deze graphic novel lastig te volgen. En het grote plezier schuilt hem juist in het beter leren kennen van Roland.

192

9789024527878