Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juli 2009

De Dirty Secrets Club

Een prima eerste boek voor Gardiner. Het idee is erg goed, de uitwerking iets minder.

a een achtervolging treft de politie van San Francisco een bekende aan achter het stuur van een gecrashte BMW – dood. Het is de jonge, ambitieuze officier van justitie, Callie Harding. Op haar dijbeen staat in lipstick DIRTY.

Harding is het derde slachtoffer in een reeks bizarre ongevallen in San Francisco die om de 48 uur plaatsvinden. Om een vierde dodelijk ongeval te voorkomen roept de politie de hulp in van freelance forensisch psychiater Jo Beckett. Haar werk is het niet om uit te zoeken hóé de moorden zijn gepleegd, maar waaróm. Waarom vluchtte Harding voor de politie? Waarom crashte ze op een kaarsrechte weg? Als Jo ontdekt dat alle slachtoffers lid waren van dezelfde club, krijgt ook zij een uitnodiging. ‘Jij hebt je man vermoord. Welkom bij de Dirty Secrets Club.

Het verhaal gaat lekker vlot van start met een gecrashte BMW met twee inzitten, waarvan een een boodschap geschreven met lippenstift op haar been heeft staan. Een van de twee vrouwen overleefd en komt zwaargewond in het ziekenhuis terecht. De overledene is een bekende van justitie, en niet de eerste persoon die onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt. Een reeks van bizarre gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Forensisch psychiater Jo Beckett krijgt de taak zich in de zaak te verdiepen. Al snel komt Jo achter het bestaand van de zogenaamde Dirty Secrets Club met haar bizarre leden en spelletjes, met alle gevolgen van dien…

Het verhaal bevat genoeg gebeurtenissen om aan het boek gekluisterd te zitten. Het boek zit verder ook prima aan elkaar. Wat echter jammer is zijn bij de voorbaat torenhoge verwachtingen na het lezen van de achterflap. Grootheden als Gerritsen en King waren lyrisch over het boek. Met die gedachte het boek instappen doet het verhaal niet goed. Dat is zonde want de insteek had spannend genoeg kunnen zijn. Helaas laat Gardiner punten liggen op het gebied van de uitwerking van haar personages. Pas halverwege komt Jo Beckett tot leven. De overige personages weten echter maar weinig gevoelens los te brengen. Dit had de auteur een stuk beter uit kunnen werken waardoor de personages wat dichter bij de lezer zou komen te staan.

Een prima eerste boek voor Gardiner. Het idee is erg goed, de uitwerking iets minder. Het boek is spannend en vlot geschreven, maar een echte pageturner kun je het nog niet noemen. Wellicht wordt het volgende boek met Jo Beckett in de hoofdrol dat wel. Ik ben in ieder geval benieuwd.

368

9789024523818