Literatuur & Romans Ambo | Anthos September 2011

De dag waarop ik Johannes Klein doodreed

Wat een geniale vondst van Van Rijn en dat volkomen onverwacht! Werkelijk subliem.

Het leven uit een dag van drie mensen die eindigt met een noodlottige gebeurtenis. Het is de ochtend van een prachtige dag in mei – een dag die grote verandering teweeg zal brengen in de levens van drie mensen. Vanessa, een gevierd jeugdboekenschrijfster met een hartstochtelijke kinderwens, wordt wakker in de meest gewilde wijk van Haarlem. John, vader van de kleine Johan en succesvol globetrotter, wacht op de luchthaven van New York weer eens op een vertraagde vlucht naar huis. En de kleine Johan maakt zich nietsvermoedend klaar om naar school te gaan. Terwijl de klok doortikt nemen de gebeurtenissen die dag een onverwachte wending. Een lang verzwegen geheim wordt onthuld en de gevolgen zijn niet te overzien.

Elle van Rijn heeft ervoor gekozen om het verhaal in een dag af te laten spelen. Eerste vraag die dan opkomt is of dat genoeg is om het verhaal onderhoudend te houden. Dat is zeker het geval, Van Rijn slaagt hier met verve in. Het verhaal wordt vertelt vanuit drie hoofdpersonen: Vanessa, John en Johan, ieder met hun eigen achtergrond en zorgen. Vanessa worstelt met haar kinderwens, Johan met de dood van zijn vrouw en de tijd die hij met zijn zoon doorbrengt en Johan is op zoek naar zijn moeder. Gaandeweg wordt duidelijk wat de link is tussen deze personen.

Door de titel ontstaat er van begin af aan spanning en kun je het boek maar moeilijk wegleggen. Je leest toch richting het moment dat Johannes Klein wordt doodgereden. Maar wanneer dat zal gebeuren is volstrekt onduidelijk. Elke keer dat Johan over straat loopt lees je met ingehouden adem verder, tot het moment van het fatale ongeluk eindelijk daar is.

Het plot zit verbazingwekkend goed in elkaar. Met open mond heb ik dezelfde bladzijde tot drie maal toe gelezen. Wat een geniale vondst van Van Rijn en dat volkomen onverwacht! Werkelijk subliem. Dit was het eerste boek dat ik van deze auteur las, en zeker niet de laatste. De hoge verwachtingen heeft zij meer dan waargemaakt. Voor iedereen die van een goede roman met spannende ondertoon houdt is dit boek uitermate geschikt.

BadgesLeestip

269

9789041417732